Lær å drive et nettsted som skaper resultater!
Nettredaktørskolen er kursprogrammet for deg som har (eller skal få) ansvar for å drive innhold, kommunikasjon og/eller markedsføring på et nettsted. Her får du kunnskap som er sentral for å skape målbare resultater!
Kurset går over 5 separate dager. Kursledere for dag 1 og dag 5 er Nina Furu og Jakob Thyness. Kursleder for dag 2, 3 og 4 er Nina Furu.
Dag 1 – Gode nettsider
Hva er en god nettside? På denne kursdagen ser vi på de viktigste verdidriverne på nettstedet, og sentrale virkemidler som bør brukes. Dagen dekker blant annet:
- Brukeropplevelse og oppgaveorientering av nettstedet
- Informasjonsarkitektur og oppsett av menyer
- Hensikt med og grunnprinsipper for webdesign
Dag 2 – Tekster og innhold
Teksten er helt sentral på et nettsted, ettersom det er denne som avgjør om bruker finner det hen er ute etter, forstår den kommunikasjonen som gis og eventuelt gjør de handlingene virksomheten ønsker. Dagen dekker blant annet:
- Grunnleggende prinsipper for god webtekst
- Nettjournalistikk og informasjonsformidling
- Selgende tekst og markedsføring
Dag 3 – Synlighet og tilstedeværelse
At nettsiden er mulig å finne på nett krever at bruker kan oppdage virksomheten gjennom Google. Søkesynlighet er forretningskritisk for en virksomhet, og nettredaktøren er helt sentral for å opprette og vedlikeholde god SEO. Dagen dekker blant annet:
- Grunnleggende prinsipper for god søkemotoroptimalisering
- Teknisk optimalisering, on-page og off-page optimalisering
- Optimalisering for semantisk web og ChatGPT
Dag 4 – Anskaffelsesprosesser og innholdsforvaltning
Å etablere, flytte eller redesigne en nettside krever at mange små enkeltelementer håndteres riktig. I tillegg må innholdet forvaltes godt over tid, noe som både er viktigere og mer krevende jo mer omfattende nettstedet er. Dagen dekker blant annet:
- Publiseringsplattformer og tekniske integrasjoner
- Anskaffelsesprosessen, kravspesifisering og oppfølging
- Innholdsforvaltning, gode regler og rutiner
Dag 5 – Webstrategi og analyse
For at nettstedet skal fortsette å skape verdi for både bruker og virksomheten, må man ha et bevisst forhold til videreutvikling og optimalisering. Siste kursdag trekkes trådene sammen, og vi ser på mål og nøkkeltall som bør monitoreres fremover. Dagen dekker blant annet:
- Innholdsstrategi og kanalstrategi
- Konkurrentanalyse og innholdsplanlegging
- Sentrale nøkkeltall i webanalysen (vist med Google Analytics 4)
Kompetanse
Etter gjennomgått kurs skal deltaker sitte igjen med følgende kompetanse:
- Konkret kunnskap om å skape resultater med innholdet på et nettsted
- Faglig forankring for meninger og beslutninger knyttet til nettstedet
- Evne til å skrive nettsidetekster som oppfyller både brukers og virksomhetens mål
- Kunnskap om søkemotoroptimalisering og hvordan nettsiden bidrar til dette
- Oppdatert kunnskap om publiseringsløsninger og utviklingsprosesser
- Kunnskap om hvordan innholdet på et nettsted kan og bør forvaltes over tid
- Kunnskap til å utvikle en relevant innholdsstrategi for nettstedet
- Kunnskap om hvilke sentrale KPI’er som bør monitoreres for å følge utviklingen av nettstedet
Praktisk info
Kursrekken holdes som interaktive webinarer på Zoom fem påfølgende onsdager. I tillegg blir det en frivillig avslutningsmarkering fysisk i Oslo.
Kursdatoer vår 2025:
- Dag 1: Onsdag 23. april kl 09.00 – 15.30
- Dag 2: Onsdag 30. april kl 09.00 – 15.30
- Dag 3: Onsdag 7. mai kl 09.00 – 15.30
- Dag 4: Onsdag 14. mai kl 09.00 – 15.30
- Dag 5: Onsdag 21. mai kl 09.00 – 15.30
- Frivillig avslutning, fysisk i Oslo: Fredag 23. mai kl 14.00 – 16.00
Pris er kr 19 900 som blir fakturert ved påmelding. Undervisning er mva-fritt.
Prisen inkluderer videoopptak av kursdagene og kursleders presentasjon.
Påloggingslenker sendes innen kursstart.
Påmeldingsfrist er senest i løpet av dagen før kurset starter
Påmelding er bindende. Slik bruker vi dine data