Kunstig intelligens har skapt en mengde endringer i svært mange fagfelt, og markedsføring er ikke noe unntak. I denne videoen snakker jeg noen av de konsekvensene som KI medfører for markedsførere og kommunikatører.
Hvis du foretrekker å lese, så fortsetter artikkelen under videoen. Hvis du heller vil lytte på podcast, finner du podcasten UpMarketing her.
Konsekvenser
Konsekvensene av KI for markedsføring knytter seg blant annet til disse tre områdene:
- Presisjon
- Kapasitet
- Innholdsproduksjon
Presisjon, fordi det blir mulig for oss å være langt mer presise i alle markedsføringsaktiviteter, kapasitet fordi vi blir vesentlig effektivisert av KI, og innholdsproduksjon, som jo er en uhyre sentral del av digital markedsføring.
Presisjon
Kunstig intelligens gjør det mulig å målrette med vesentlig større presisjon.
Stikkordet hyperpersonalisering refererer til det å kunne tilpasse innhold, tilbud, budskap osv. til enkeltperson (og ikke bare til målgruppe generelt), og gir vesentlig høyere effekt av markedsføringstiltakene. Økt granularitet gjør at innholdet blir mer relevant for den enkelte kunde, og dermed oppleves som mer interessant og mindre som spam.
På den negative siden er det imidlertid slik at personalisering krever at vi vet hvem den enkelte bruker er. Dette krever gjerne cookies – og du må be om tillatelse til dette fra brukerne. Det er langt fra alle som samtykker til det.
Det finnes alternativer til cookies gjennom for eksempel serverside-sporing eller bruk av URL-parametre, og om kunden er pålogget er det naturligvis også fullt mulig.
Individuell personalisering av innhold og annonser
Én løsning som kan brukes til personalisering av web-innhold på WordPress-sider er utvidelsen Personalize. Det finnes også en hel del andre utvidelser som tilbyr personalisering på forskjellige nivåer. Vær oppmerksom på at noen av teknikkene som brukes kan kreve forhåndssamtykke.
Et annet aspekt av datadrevet granularitet er de individuelt orienterte annonsestyringssystemene. Både Meta’s Advantage Plus og Google’s Performance Max er annonsetilbud som bruker big data til å finne de enkeltpersonene som er mest tilbøyelige til å respondere på annonsen. Dette gir gjerne vesentlig bedre resultater enn alle former for manuell målretting.
Prospektering
Det er også interessant hvordan man nå kan bruke automatisering til å finne potensielle kunder proaktivt. Alle som jobber business-to-business er jo avhengige av å finne de rette kontaktpersonene og å ta kontakt med dem på relevante måter. Disse prosessene kan nå automatiseres, blant annet med verktøy som LeadNitro, Warmly og andre.
Jeg har selv opplevd å få automatiserte henvendelser som dette, og det er svært effektivt innsalg om det gjøres riktig. Om det ikke gjøres riktig, kan det imidlertid skade virksomheten heller enn å hjelpe den.
Analyse
Hyperpersonalisering gir seg også utslag i forskjellige muligheter for å analysere med mye høyere detaljnivå enn før. Dette kan brukes til konkurrentanalyse, målgruppeanalyse, trendanalyse og mye mer.
Et verktøy som Trendhunter kan gjøre svært detaljerte analyser mot betaling, men på nettsidene deres får du også trender innen en rekke forskjellige bransjer og kategorier helt gratis.
SparkToro, gir deg detaljert målgruppeanalyse, og Relevance AI har KI-agenter for kundeanalyse og tillater deg dessuten å lage din egen, tilpassede agent.
Er det konkurrentanalyse du er ute etter, kan for eksempel Similarweb være et verktøy for deg. Her finner du en mengde informasjon om dine konkurrenters selskaper, men min erfaring er at siden norske selskaper er små og datagrunnlaget for KI-trening dermed er lavere, kan slike systemer ofte bomme ganske mye. Gjør stikkprøver med data som antall Facebook-følgere o.l., så ser du hvor “off” den eventuelt er på selskaper du prøver å analysere.
Kapasitet
En annen stor konsekvens av kunstig intelligens, er at vi alle får vesentlig høyere kapasitet. I dag kan en enkelt person med smarte KI-agenter gjøre unna svært mye arbeid på kort tid. Kanskje vi kan si at KI gir oss “superkrefter”?

Med økt kapasitet kan vi lage MER innhold, nå FLERE kunder, close FLERE salg og så videre. Men samtidig er det viktig å huske på at kvantitet og kvalitet ikke er det samme. All automatisering må ha menneskelig overoppsyn og kvalitetssikring. Og ikke minst trenger vi menneskelig kreativitet og personlighet for ikke å fremstå som platte og identitetsløse.
Innholdsproduksjon
Sist, men absolutt ikke minst, har vi alle effektene av KI for innholdsproduksjon. Både for tekstforfatting, design, illustrasjon, videoredigering og mye annet har KI skapt muligheter. Vi kan nå lage bilder uten å være illustratører, lage video uten å være videoregissører og skrive tekster uten å være tekstforfattere.
Dette har både positive og negative konsekvenser.
På den positive siden kan dette frigjøre mye kreativitet, og det kan hjelpe oss mye i det daglige. Selv kan jeg for eksempel lage en illustrasjon kjapt (for eksempel “superkrefter”-illustrasjonen over) helt uten å ha de aller minste tegneferdigheter.
På den negative siden skapes det også veldig mye platt og intetsigende innhold, og det er grunn til å passe på hva utstrakt bruk av KI-generert innhold egentlig gjør med både unikhet, identitet og merkevare.
For å lære mer om innholdsproduksjon med KI (uten at det går på bekostning av kvaliteten), kan du bli med på mitt kurs Lag innhold med KI. Dette kurset holder jeg jevnlig, og det gir deg en mengde nyttige tips om tjenester, prompts og mye annet.
Kanskje vi sees på kurs?
