Frustrert markedsfører foran en dataskjerm

Er organisk rekkevidde på Facebook blitt umulig?

Mange påstår dette, men er det egentlig sant?

Føler du at det blir stadig vanskeligere å nå ut til publikum på Facebook uten å betale for det? – Du er ikke alene. Algoritmene på Facebook prioriterer innhold som skaper engasjement i større og større grad, og innhold fra folk man har valgt å følge stadig mindre. Det behøver imidlertid ikke å bety at organisk synlighet er blitt umulig.

Her er noen tips som kan hjelpe deg med å få bedre organisk rekkevidde:

Utnytt video maksimalt
Stående videoer, spesielt reels, er det innholdsformatet som nå i størst grad favoriseres av algoritmen. Dette formatet får folk til å bruke mye tid på plattformen, noe som Facebook selv er veldig opptatte av. Vurder derfor å teste reels for å nå både eksisterende og nye følgere.

Lag innhold som oppmuntrer til samtale
Hvis du klarer å få de som ser din post til å interagere med den, vil posten få bedre rekkevidde. Alle grep som skaper slikt engasjement er bra for rekkevidden. Det omfatter å stille spørsmål, holde meningsmålinger, tilrettelegge for diskusjoner og liknende. Men pass på at det gjøres på en autentisk måte – folk gjennomskuer ren “engasjementsfisking”.

Unngå lenker
Det er liten tvil om at poster som inneholder lenker får dårligere rekkevidde. Dette gjelder ikke bare lenkeposter (der du limer inn en URL og Facebook lager en forhåndsvisning av siden), men også bilde- og videoposter med lenke i følgeteksten. Facebook-ekspert Mari Smith sier at til og med det å legge en lenke i kommentar nå begrenser rekkevidden. 

Post på riktig tidspunkt
Når er publikumet ditt mest aktivt? Eksperimenter med ulike tidspunkter for å finne de beste dagene og tidspunktene for publisering. Husk å tenke gjennom når bruker er i mental modus til nettopp ditt budskap. Det kan også hende at forskjellige budskap fungerer best på forskjellige tidspunkter.

Ikke post for ofte – og ikke for sjelden
Flere studier, blant annet fra Buffer, HootSuite og Marketing Scoop indikerer at mer enn to poster per dag vil gå ut over rekkevidden. I andre enden av skalaen vil typisk mindre enn 2 poster pr måned også gjøre at du får dårligere rekkevidde, fordi det blir for få aktuelle signaler om deg i algoritmen. 1 gang pr dag er helt OK, 2-3 ganger pr uke er også helt fint.

Bruk mennesker!
Ingen ting engasjerer oss mennesker mer enn nettopp andre mennesker! Særlig ansikter er fengende i nyhetsfeeden, og skaper mer engasjement – og dermed også mer rekkevidde. Ikke vær redd for å bruke deg selv på denne måten hvis du føler deg i stand til det. Hvis ikke kan du kanskje lage annet såkalt “Behind The Scenes”-innhold som handler om folk hos deg og hvordan dere jobber “bak kulissene”.

Vurder å lage dine egne “mikroinfluensere”
Finnes det noen i virksomheten som er villig til og vil trives med å være mer eksponert i sosiale medier? – Det er fullt mulig å lage sine egne “mikroinfluensere”, som publikum utvikler et forhold til over tid. Vi liker å prate med og interagere med folk vi føler vi kjenner, og dermed øker også engasjement og rekkevidde.

Ikke gi opp!
Det er ikke tvil om at organisk rekkevidde på Facebook krever mer innsats enn tidligere, men det er fortsatt mulig å oppnå synlighet hvis du legger inn strategisk arbeid.


Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *