Forbered deg på Facebook uten nyhetsfeed!
Ja, du leste riktig! Den mest sjokkerende saken fra Social Media Marketing World, som startet i går i San Diego, USA, er at Facebook planlegger å fase ut selveste nyhetsfeeden.
Facebook-dronning Mari Smith (som kanskje er verdens fremste Facebook-ekspert utenfor selskapet Facebook) har også tidligere i uken publisert at Facebook planlegger å fase ut nyhetsfeeden. Se for eksempel denne posten:
Mari var første keynote-speaker på den åpne scenen i dag, og bekrefter igjen det samme, foran et sjokkert publikum i salen og via live-strømming over hele verden.
Dramatisk for markedsførere
For oss som markedsførere betyr dette at vi er nødt til å revurdere hvordan vi bruker Facebook og hvordan kanalen passer inn i våre markedsplaner. Hvis det å publisere nyheter og informasjon ut i nyhetsfeeden til våre følgere forsvinner som markedsføringsmulighet, hva gjør vi da?
Mari Smith kom med flere ideer i sin prat på den åpne scenen i kveld norsk tid. – Rekkevidde for markedsføringsbudskap i sosiale medier kommer til å bety noe helt annet i fremtiden, sier hun.
Hva er alternativene?
Smith nevner først og fremst fire alternative kanaler som vil bli av betydning fremover:
Den første av disse kanalene er Stories, som jo er stort både på Instagram (som har over en halv milliard daglige brukere på Stories alene) og på Facebook. Mark Zuckerberg vurderer det flyktige formatet (at innholdet forsvinner etter en viss tid) både for meldinger og poster på sikt, rapporterer Smith.
Den andre er Video, både i form av TV-delen av Facebook, kalt Facebook Watch, og i form av annonseplasseringer inne i disse videoene. Dette er et marked som YouTube har utnyttet effektivt i mange år, og som Facebook altså også ønsker å bruke mer ekstensivt.
Den tredje kanalen er Facebook-grupper. Mari Smith nevner muligheten for en egen gruppe-feed, men utdyper ikke dette nærmere foreløpig. Det er jo allerede innført en mulighet for firmasider å delta i grupper, noe som altså kan komme til å bli enda mer aktuelt fremover.
Det fjerde hun nevner er Direktemeldinger. Smith forteller at bruken av direktemeldings-funksjonaliteten har vært større enn nyhetsfeed-bruken helt siden 2014, og muligheten for annonsering i Messenger kom jo allerede i fjor.
I tillegg har mange firmaer tatt i bruk chat bots og forskjellige opt-in muligheter for å drive Facebook Messenger som en regelrett dialogkanal. Dette vil også kunne bli ytterligere relevant framover, etter hvert som nyhetsfeeden altså fases ut.
Livesending om emnet
Dette temaet ble også dekket i Webgruppens livesending (fredag 22. mars) kl 10.00. Se opptaket fra livesendingen her.