Hvordan drive SEO for stemmesøk på Google
Du vet kanskje at over 20% av alle søk på Google i USA nå er stemmesøk – folk snakker til Google og får opplest et svar. Det som er en kommende utfordring for deg som jobber med SEO (søkemotoroptimalisering) er da å posisjonere seg for å bli premissgiver til det oppleste svaret.
I klartekst: Hva påvirker hva Google svarer når bruker spør muntlig? gjennom Google Assistant (som nå også finnes på norsk) og Google Home (som butikkene spår til å bli en av årets julegaver i Norge).
Som alt arbeid med SEO er dette noe Google selv absolutt ikke sier noe om – man må finne ut av det på egenhånd, og støtte seg på erfaringer som andre har gjort. SEO for stemmesøk er et helt nytt felt, der det ikke finnes mange erfaringer enda. En ting er imidlertid blitt klart:
Google bruker informasjon fra Google My Business ekstensivt i stemmesøk.
Dette betyr selvfølgelig at det blir viktigere enn noen gang å ha en Google My Business-side, og dessuten å jobbe bevisst med innlegg og oppsett på denne.
Det er dessuten helt gratis å registrere seg på Google My Business og å legge ut informasjon der.
Når du har registrert deg og bekreftet eierskapet, får du mulighet til å legge ut både informasjon om pris og tjenester, innlegg om bedriften din og lignende. Denne informasjonen kommer direkte ut på Google for folk som søker etter deg:
Alt som står i høyrespalten på siden over er hentet fra vår Google My Business-oppføring, og det er dermed også strukturerte data som Google har tilgang til og kan bruke til å gi svar på stemmesøk der det måtte være relevant.
Det er sikkert andre aspekter som kommer til å bli avdekket etter hvert, men foreløpig er det beste rådet vi kan gi dette: Hvis du ønsker å posisjonere deg for SEO på stemmesøk bør du i høyeste grad ha en Google My Business-oppføring og jobbe aktivt med denne.
Lyst til å lære mer om SEO? – Vi i Webgruppen har mange kurs om dette og andre emner innen digital kommunikasjon og markedsføring.