Hvordan lage filtrerte visninger i Google Analytics
Gratisverktøyet Google Analytics er din beste venn når du vil forstå hvem som bruker websiden din, hvor de kommer fra og hva de gjør der. Men noen ganger ønsker du innsikt ikke om alle brukerne, men bare om et utvalg av dem.
Eksemåler på filtrerte visninger som kan være nyttige er:
- Kun dine egne ansatte
- Kun eksterne brukere (altså de som ikke er dine egne ansatte)
- Kun norske brukere
- Kun internasjonale brukere
- … og mye mer
Hvis dette er et behov som stadig går igjen, er det fornuftig å opprette en filtrert visning, slik at du enkelt kan finne dataene for bare denne gruppen.
Her må du imidlertid passe på, for hvis du kun har én visning i Google Analytics, og legger filter på denne, så fjerner du data. Disse dataene samles ikke inn, og blir dermed umulige å rekonstruere.
Det er derfor super-viktig at du husker at du alltid må ha én visning uten filter.
Alltid én visning i Google Analytics som ikke har filter.
Nå når du lager filtrerte visninger trenger du gjøre det på denne måten:
Trinn 1: Lag ny visning
Trinn 2: Legg på filter
Har du lyst til å lære mer om Google Analytics eller annet innen digital markedsføring og webkommunikasjon?