Hvordan kan man annonsere på nett?
Skal du først bruke penger på markedsføring på nett, bør du vite hva som egentlig er verd pengene.
De to vanligste annonsekanalene på nett er Facebook og Google. Det er ikke så rart, for det er gjerne fra disse to kanalene du får mest trafikk.
Annonsering på Google
Annonser på Google kan du selv kjøpe gjennom www.google.no/adwords Her kan du selv bestemme hvilke søkeord du vil at annonsen din skal komme opp på, hva det skal stå i annonsen, og hvilken side kunden skal komme til når han klikker på annonsen. Det er også dette du gjør om du ønsker å annonsere på YouTube, som også er eid av Google.
Du må legge inn kredittkort for å betale.
Annonsering på Facebook
For å kunne kjøpe annonser på Facebook, må du først ha en Facebook-side for bedriften din. Når du har det, kan du logge deg på Facebook (som enkeltperson) og klikke på den hvite trekanten øverst i høyre hjørne. Her finner du valget ”opprett annonse”. Det er også dette du gjør om du ønaker å annonsere på Instagram, som også er eid av Facebook.
Du kan lære mer om annonsering på Facebook på www.facebook.com/business
Annonsering på nettaviser
I tillegg til disse to kan du også kjøpe banner-annonser på forskjellige nettaviser. Slik annonsering faller ofte veldig mye dyrere ut enn å annonsere på Facebook og Google, men de fleste mediene gir i dag store rabatter. Gå til det mediet du ønsker å annonsere på, og let i toppmeny eller nederst på siden etter en lenke til annonsepriser og mer informasjon.
Andre kanaler
Det er også mulig å kjøpe katalogoppføringer, annonsere gjennom bloggere (såkalt “influencer marketing”) og mye annet. I tillegg har selvfølgelig både Snapchat, Linkedin, Twitter, Snapchat og andre sosiale medier sine egne annonseringsmuligheter.
Har du lyst til å lære mer om annonsering på nett, eller andre måter å lykkes i digitale kanaler?
Se alle Webgruppens kurs om markedsføring på nett
Vi håper å se deg på et kurs hos oss!