Hvordan lage en Facebook Messenger Bot?

Meldingstjenesten Facebook Messenger er blitt en veldig viktig kanal for kundeservice for mange bedrifter. Kundene liker Messenger godt, og det er en super måte å holde en god kundedialog som også er sporbar i ettertid.

For å effektivisere dette arbeidet, kan man opprette automatiske svar-roboter, såkalte Facebook Messenger Bots. (Bot = robot.) Du ser ett eksempel på en slik dialog på bildet til høyre.

Med en svar-robot kan du bl.a. programmere at spørsmål som inneholder bestemte ord skal få et svar som du har skrevet klar på forhånd. Selger du for eksempel kurs, kan du sette opp at ordet “kurs” skal trigge en beskjed med lenke til kursoversikten din, bare for å nevne ett av veldig mange bruksområder.

Du kan også legge inn en fast meny i roboten, der kunden enkelt selv kan finne dine mest brukte tjenester, eller du kan sette opp sekvenser av utsendelser som går ut på bestemte tidspunkter. Og kunden kan selvfølgelig når som helst gå ut av robotsvarene, og så en dialog med et levende menneske i stedet.

For å sette opp en slik robot-funksjonalitet trenger du bare et verktøy. Det som for tiden er mest brukt, og som de fleste mener er best, heter ManyChat.

Med ManyChat kan du gjøre alt som er nevnt over, og du kan også bruke den til å legge inn Facebook Messenger-chat som en kundechat på websiden din, noe som igjen gir deg bedre kundeservice og kundedialog.

Og best av alt: Prislappen er veldig lav. Du kan starte med ManyChat gratis, og også i betalversjon starter den på kun 10 dollar per måned (for chat med inntil 500 forskjellige enkeltkunder).

Bare husk at du er forsiktig med bruken av Messenger Bots. Om kunder hater å spammes på epos og SMS gjelder dette kanskje enda mer på Facebook Messenger. Tenker du i stedet først og fremst kundeservice, har imidlertid svar-roboter et potensiale for både å effektivisere din jobb og å gjøre kundene mer fornøyde!


Synes du dette var interessant? Vi i Webgruppen har en rekke kurs om digital markedsføring som hjelper deg å utnytte mulighetene som finnes!


 

Nina Furu

2 kommentarer til «Hvordan lage en Facebook Messenger Bot?»

  1. Takk for en flott artikkel med gode tips, jeg fant den da jeg lette etter tips for kundeservice på Facebook.

    Selv om en Bot er en god ide, opplever vi i Kundo at et stort problem før mange selskaper er at det er markedsavdelingen (og ikke kundeservice) som håndterer Facebook. Dette betyr at mange spørsmål ofte forblir ubesvarte. Eller svarte for sent. Vi har prøvd å legge til rette for dette ved å gjøre Facebook mer tilgjengelig for kundeservice ved å kunne svare på spørsmålene i det samme systemet som de bruker til sin andre kundeservice.

    1. Ja, det er viktig at kunden blir fulgt opp raskt! I større bedrifter er det jo gjerne kundesenteret som allerede har fått ansvaret for å svare på Facebook, men i mindre selskaper er det ofte mer tilfeldig. Veldig fint med integrering av kundekomminikasjon på tvers av kanaler, da!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *