Hvordan få flere kunder fra Instagram?
Instagram kan være et godt verktøy for salg og markedsføring – i hvert fall hvis du gjør de riktige grepene.
Prosessen for å markedsføre seg på Instagram, vil stort sett være den samme som annen salgsrettet markedsføring i sosiale medier:
- Ha et nærvær i kanalen.
- Bygge en skare av følgere.
- Lage gode poster som kunder er interesserte i.
- Markedsføre varer og tjenester i postene, slik at bruker blir interessert, og gjerne klikker.
- Eventuelt ha en landingsside der man kan close et salg for brukere som klikker i posten.
Slik jobber du for å bygge følgere på Instagram
Første trinn er altså å lage en Instagram-profil for bedriften.
Når det gjelder å bygge opp et antall følgere, er det beste verktøyet at man starter med punkt 3; å lage gode poster. På Instagram er poster = bilder, så det å ha gode bilder som er riktige i forhold til bedriften og produktene, og legge dem opp på Instagram jevnlig, blir det sentrale grepet.
Grunnen til at man må ha godt innhold FØR man bygger følgere, er jo at ingen gidder å følge en konto hvis de ikke ser at de kommer til å få interessante bilder i sin feed for å følge dem.
Når dette er sagt, så er det også to andre verktøy for å få flere følgere:
- Bruke interaksjon med andre brukere aktivt
- Bruke hashtagger aktivt
Interaksjon med andre brukere
Det er jo slik på Instagram at hver konto får beskjed når noen liker et bilde, har begynt å følge deg, eller har nevnt deg i en kommentar. Dette fremkommer veldig tydelig som varslinger når man er pålogget.
En ting som er veldig vanlig når dette skjer, er at man klikker seg inn på den profilen man har fått varsel om interaksjon med. Dersom denne profilen er noe man er interessert i, velger man av og til å følge tilbake.
På grunn av denne funksjonaliteten er det å følge andre et effektivt virkemiddel for å få nye følgere på Instagram, som i flere andre sosiale medier.
Hvis man har problemer med å finne tid til å bygge følgere på denne måten, finnes det også firmaer som gjør det for en. Dette er ikke selskaper som selger falske følgere – disse bør man for en hver pris styre unna! Det er i stedet selskaper som har automatisert etisk forsvarlig, “ekte” følgerbygging og gjør det på samme måte som man burde gjort det selv.
Ett slikt firma er Easy Social Grow, som jeg selv har brukt for en kunde, og hatt gode erfaringer med.
Strategisk bruk av hashtags
Når man bruker hashtags på sine bilder, gjør det at bildene kommer opp for mange flere brukere enn de som allerede følger kontoen.
Et typisk bruksmønster er jo at man ser et fint bilde med en tematisk relevant hashtag; klikker på denne for å se flere bilder i samme kategori, og oppdager på den måten ny kontoer å følge.
Det finnes derfor en klar sammenheng mellom aktiv bruk av hashtags og mange likes og nye følgere. Les gjerne mer om dette i denne artikkelen fra Bufferapp. Anbefalt bestepraksis fra Bufferapp sin side er faktisk å ha over 11 hashtags på en post:
NB! Det er imidlertid viktig at hashtaggene som velges er relevante for innholdet i posten. Irrelevante hashtags gjør bare at posten blir oppfattet som spam.
Og et lite tips: Hvis man syns det blir lite pent å ha så mange hashtags på en post kan man eventuelt legge inn hashtagger i en kommentar i stedet for i selve postteksten. Spredningseffekten er den samme.
Salg og markedsføring på Instagram
Om man bruker disse virkemidlene, vil man gradvis bygge opp en fast følgerskare på Instagram Selv om nyhetsfeeden nå ikke lenger er ufiltrert, vil imidlertid alltid gode og relevante bilder komme ut til de følgerne som er interessert i de produktene eller den tematikken som kontoen handler om.
Det er viktig når man poster å holde seg stramt til tematikken sin. En skobutikk kan poste bilder av sko, mote og det som skjer i butikken, men bør normalt ikke dekke tematikk utover dette.
Det er jo blitt mulig å annonsere på Instagram om man ønsker det. Annonsene administreres via Facebook Ads Manager (Facebook eier jo Instagram), og de samme målrettingsmulighetene som finnes på Facebook finnes også på Instagram. Les mer om betalt annonsering på Instagram her.
Men det er ofte like effektivt å bruke gratis virkemidler, som simpelthen å poste bilder som gjør at brukere får lyst til å klikke seg inn på bedriftens websider og dermed kan gjøre et kjøp.
Her er noen eksempler på slike poster:
Det er også viktig å huske å ha en god lenke på selve profilen. Instagram fungerer slik at det ikke er mulig å lage en klikkbar lenke i selve bildet eller teksten ved siden av. Man er derfor ofte overlatt til å si “link on bio” (= det finnes en klikkbar lenke på brukerinformasjonssiden) eller tilsvarende.
Har du lyst til å lære mer om sosiale medier?
Hei
Jeg er helt ny på dette?
Koster det noe å bruke hashtags?
Takknemlig for svar!
Nei, det koster ikke noe. Alle kan bruke en hvilken som helst hashtag, og alle kan lage nye hashtags. Det er bare å skrive #-tegnet fulgt av et ord, for eksempel #lovely eller #oslo eller #christmas i teksten når du deler bildet på Instagram, så blir det ordet klikkbart. Når man klikker på det får man se alle bilder fra alle brukere som har brukt den samme hashtaggen på sine bilder. Siden folk ofte klikker på hashtagger og sjekker ut innholdet på dem, betyr det at dine bilder blir funnet av mange fler enn ellers hvis du er flink til å skrive hashtagger på bildene dine.
Lykke til!
Hei! Bra post Nina! Jeg så ditt tips om easy social grow og vurderer å teste det ut. På deres nettside står det at man må sende brukernavn og passord til en person på mail. Dette er jeg skeptisk til merker jeg, er det trygt?
Hei. Skjønner at du blir litt nervøs, men det skal være uproblematisk å gjøre dette med en seriøs leverandør (som jeg opplever at disse er). Måten de jobber på er at de går inn og liker innlegg på dine vegne, og det er derfor de trenger påloggingen. Jeg har i hvert fall ikke opplevd noe negativt med dette selv, og har heller ikke hørt om noen andre som har det. Når du avslutter kundeforholdet kan du jo også endre passordet for sikkerhets skyld.
Hei! Har du tips til en seriøs leverandør som liker bilder for meg? Jeg blir stadig blokkert av Instagram for å like for fort/ mye. Det er Veldig frustrerende da det er en viktig måte å holde på kunder. Lurer også på en ting. Har bedrifts profil og betalte for promotering. Men det viser 0eksponering og 0 klikk?? Vet du hvorfor ? På forhånd takk!!
Hei. Med denne typen tjenester må man være veldig forsiktig, slik at man ikke bryter Instagrams regelverk. En tredjeparts tjeneste som drev med automatisk følging mm ble stengt av Instagram tidaligere i år – du kan lese mer om denne saken her: https://www.theverge.com/2017/4/20/15374080/instagram-bot-site-instagress-dead Skal du likevel bruke en slik tjeneste – noe jeg understreker at du gjør på eget ansvar – så tenker jeg at for eksempel https://www.easysocialgrow.com/ virker som om de jobber på en ryddig og etisk måte.
Hvis du ikke har noen visninger og klikk på annonsen, kan det ha flere grunner, for eksempel:
Jeg foreslår at du logger deg på Facebook Ads Manager og ser om det ligger noe mer informasjon der.
– Nina :-)))
Hei! Er det innenfor å sende melding til folk som har likt et “annonsebilde”… for å prøve å følge dem opp til et salg? På forhånd tusen takk for svar 🙂
Vennlig hilsen Nina
Hei. Jeg vet jo at en del gjør dette, men syns selv det er litt “borderline”. Å sende en melding er OK, men en ren salgshenvendelse ville jeg vel kanskje styrt unna selv. Kan du prøve en litt softere variant, for eksempel: “Takk for at du likte innlegget! Hvis du er nysgjerrig på boken, finner du mer info om den på http://www.minbok.no” … eller noe sånt. (Aner ikke om du driver med bøker, altså, det var bare et eksempel.)
Tusen takk for svar, enig i at den softere varianten evt. kan være OK!
Heisann😊
Lurer litt på om det ikke er mulig å kjøre promotering opp mot folk som liker/følger spesifikke evneknagger? Eksempelvis at man selger melk på verdensbasis og at man da kan styre promoteringen mot de som følger evneknaggen “#milk”
Haha, et dårlig eksempel, men håper du forstår😊
Hei. Jeg forstår absolutt hva du mener, og det er en veldig god idé. Imidlertid er det ikke et tilbud per i dag (men det er så smart at det kan hende det kommer). Målretting på Instagram er det samme som på Facebook, og annonser bestilles gjennom Facebook Ads manager. I interessesegmenteringen her har du et fritekstfelt. Jeg forelår at du skriver inn ordet, ikke hashtaggen, i fritekstsøket på interessesegmenteringen i Facebook (altså milk og ikke #milk). En del emner er såpass populære at de er blitt interesser, så hvis din hashtag relaterer seg til en av disse, vil det være mulig å sette opp en tematisk målretting i stedet. :-)))
Melding: Hei,
Sønnen min har to Instagram kontoer, ene med mer 74000 følgere og den andre over 18000 følgere. De handler om fotball. Han vil gjerne begynne med å legge inn annonser på de sidene men vet ikke hvordan og hvem skal han kontakte. Har du noen anbefaling?
Hilsen,
Sahar
Hei,
Sønnen min har to Instagram kontoer, ene med mer 74000 følgere og den andre over 18000 følgere. De handler om fotball. Han vil gjerne begynne med å legge inn annonser på de sidene men vet ikke hvor og hvem skal han kontakte. Har du noen anbefaling?
Hilsen,
Sahar
Gratulerer med flink sønn! :-))) Annonsering på Instagram fungerer egentlig på to måter: Enten ved at man betaler for å fremme forskjellige innlegg ut i nyhetsfeeden til folk utover de som følger kontoen (dette gjøres gjennom annonsesystemet på Facebook – Facebook eier Instagram); eller ved at en konto med mange følgere poster bilder som promoterer andres produkter; det som heter Influencer Marketing. Jeg regner med at det er det siste din sønn tenker på. Han kan i så fall melde seg på til forskjellige Influencer-nettverk. Du finner en oversikt over ganske mange slike internasjonale nettverk her: https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-platforms/ Her i Norge har vi jo United Influencers som er store på dette: https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing-platforms/ Håper han finner en god representasjon, og ønsker ham lykke til!