3 trinn til å jobbe effektivt med søkemotoroptimalisering (SEO)
Det å jobbe for å få best mulig søketreff-plasseringer på Google er viktig for de fleste. Søkemotoroptimalisering, eller SEO forkortet, er derfor del av jobb-beskrivelsen for de fleste nettmarkedsførere og web-redaktører.
Samtidig er dette et enormt fagfelt, hvor man fort kan miste både oversikten og motet.
På våre kurs anbefaler vi derfor ofte denne 3-trinns planen for å jobbe med SEO:
Trinn 1 – en årlig gjennomgang av mulige problemområder
Når du begynner å jobbe med SEO for første gang, og også årlig deretter, anbefaler vi å ta en gjennomgang med forskjellige verktøy for å avdekke mulige problemer i forhold til nettstedets søkesynlighet.
Noen verktøy som er viktige å bruke i denne sammenhengen er:
- Google Analytics – får siden stadig mer trafikk fra Google, eller synker tallet?
- Google Search Console – hvilken synlighet har du på de enkelte søkeord? Er det indekseringsproblemer som flagges fra Google? Har du mange 404-feil?
- Google Mobile Friendly Test – sjekk om siden er mobilvennlig. Hvis ikke blir du straffet med dårligere rangeringer.
- Google Page Speed Insights – sjekk hvor rask siden er. Sider som er for trege straffes med dårligere rangeringer.
Verktøyene over er gratis. Hvis du ønsker å gå enda videre i diagnostikken, finnes det betalte proffverktøy som også kan avdekke en rekke problemer:
Hensikten med en slik gjennomgang er å utvikle en arbeidsliste for oppretting og forbedring.
Trinn 2 – Løpende overvåking av trafikktall
Følg med Google Analytics eller annet webanalyseverktøy løpende, og sett gjerne opp varslinger dersom trafikk fra Google synker under et gitt nivå. Om du integrerer Google Analytics med Google Search Console kan du også knytte varslinger til synkende trafikk på enkelte ord.
Du bør alltid ha en liste med dine viktigste søkeord, slik at du kan monitorere disse spesielt. Denne listen kan også justeres utfra erfaringsbaserte tall om hvilke søkeord som gir deg den mest lønnsomme trafikken (høyest konverteringsrate og/eller høyest målverdi).
For å huske å følge med på dette, er det lurt å lage et eget dashbord i Google Analytics med SEO-målinger, slik at du kan sette opp denne til å sendes automatisk til deg selv hver måned.
Trinn 3 – SEO i innholdsproduksjon
Når du jobber med løpende innholdsproduksjon er det viktig at du hele tiden tenker SEO, særlig når du skriver overskrifter. Driver du content marketing bør hver enkelt artikkel ha søkeord/søkefrase som den er tenkt å skulle rangere på, og så bør denne frasen forekomme i overskrift (og følgelig også i title tag).
Bruker du WordPress anbefaler vi at du laster ned innstikket Yoast SEO som hjelper deg å plassere fokus-søkeordene riktig i de forskjellige tekstelementene på siden.
Men uansett hvilket webpubliseringsverktøy du bruker bør du passe på at de viktigste søkeordene finnes
- I overskrift / title tag
- I ingress / meta description
- Flere ganger i teksten
- I lenketekster
- I mellomtitler
- Eventuelt i filnavn på bilder
- Eventuelt i bildetekst og alt-attributt
Hvis du jobber med disse tre trinnene på en systematisk måte, tror jeg at jeg kan love deg stadig bedre resultater fra Google!
Lyst til å lære mer om søkemotoroptimalisering? – Kom på kurs da vel!
Webgruppens kurs i søkemotoroptimalisering