Hva slags Facebook-oppdateringer når ut til flest brukere?
Det er en utfordring for alle firmasider på Facebook at en enkelt oppdatering når ut til bare en brøkdel av de som har likt siden. (Ca 2-6 % internasjonalt ifølge reklamebyrået Ogilvy. Her i Norge typisk ca 5-10 %, men det varierer jo mye fra side til side.)
Det er derfor viktig at man optimaliserer sannsynligheten for å nå ut til flest mulig, noe som blant annet gjøres med å ha spennende innhold og være strategisk publiseringstidspunkt. Men i tillegg har det en del å si hva slags type Facebook-innlegg man har.
Basert på våre tall og kundetall vi kjenner til, ser det ut som om bildeposter er de som får best reach. Dette er en typisk bildepost:
Men det er jo ikke nødvendigvis reachen man lever av. Bildeposter får mest reach, men lenkeposter får mest klikk. Lenkeposter er de som har en “teaser” for landingssiden som man kan klikke på:
Ønsker man å kombinere det beste fra begge verdener (reach og klikk), kan man jo lage kombinasjonsposter som har en call-to-action og en lenke i teksten, men som teknisk sett er en bildepost:
Det ser faktisk også ut til at rene tekstposter genererer en del klikk … og det ser også ut til at klikk på posten i seg selv også øker organisk reach, selv om posten ikke får mange liker og kommentarer.
Her er eksempel på en slik ren tekstpost:
Syns du dette var interessant? – Hvis du har lyst til å lære mer om markedsføring på Facebook, har vi flere kurs på forskjellige nivåer:
Her er noen ferske tall fra Socialbakers også. Hva som funker best på sidene jeg administrerer, varierer ganske mye. Men så er sidekonseptene også temmelig forskjellige http://marketingland.com/want-maximum-reach-facebook-dont-post-photos-118536