To eksempler på content marketing som ikke skjer på nett

I skrivende stund er jeg på ferie Syd-Frankrike, og de to siste dagene har vi vært henholdsvis i parfymebyen Grasse og middelalderbyen Tourrettes-sur-Loup. Begge anbefales forøvrig varmt som turistmål, men det er ikke det dette blogginnlegget handler om.

Dette blogginnlegget handler om hvordan jeg disse to dagene har sett to fantastiske eksempler på content marketing – og ingen av dem er digitale.

Det første var altså i Grasse – byen som er kjent som verdens parfymehovedstad. Her ligger de tre fabrikkene som mellom seg blander parfyme til alle de største merkene i verden; Fragonard, Galimard og Molinard. Alle tre tilbyr gratis omvisning i fabrikken, med engelskspråklig guide. Det virker som – og er – et veldig godt tilbud.

Vi valgte å besøke det eldste, Fragonard, som ligger praktisk til rett i begynnelsen av gamlebyen, og dessuten har gratis parkering.

20140719-104855-38935422.jpg

Vi ble møtt av en hyggelig parkeringsvakt, rene og gratis toaletter ved inngangen og en hyggelig dame som fortalte oss at neste engelskspråklige rundtur startet om tyve minutter, og vi kunne gjerne ta en tur i det gratis museet i overetasjen først.

Det gjorde vi, og museet alene var vel verd besøket! Her fikk vi parfymens historie, og kunne beskue enestående vakre og forseggjorte parfymeflakonger, pomandere, barbersett og så videre.

Snart var det på tide å gå ned igjen, og rundturen startet i regi av en veltalende, sjarmerende og inkluderende guide. Hun viste oss rundt i fabrikken så vi fikk se både historiske og mer moderne metoder for duftekstraksjon. Vi lærte at det finnes kanskje i alt 50 gode “neser” (parfymemiksere) i verden, og fikk også se eksempler på “duftorgler” som de bruker når de snuser seg fram til gode blandinger. Til slutt fikk vi en liten “eksamen” der hvert lag skulle lukte på forskjellige bokser og plassere dem på bilder av ingredienser som epler, fioler, sjokolade og så videre.

Vårt lag fikk alle riktige! – Kanskje ikke så rart når vi hadde to seriøse parfymefetisjister og en whiskykjenner på laget. Og en bitteliten seier, men en opptur likevel. (Og så slo vi det svenske laget, som bare klarte å plassere halvparten av duftene. Ædda bædda.)

Men nå kommer poenget: Etter den lille konkurransen/eksamensoppgaven munnet rundturen ut i butikken. Og der skiftet guiden rolle til selger, og demonstrerte, med duftprøver, flere av de egenproduserte “no brand”-duftene som huset solgte for egen regning. I tillegg fikk vi rikelig tid til å vandre rundt i den store og rikholdige butikken, der parfymer, såper, oljer, duftlys og kremer sloss om damenes henrykte oppmerksomhet. (Og faktisk endte også herrene opp med å handle dufter.)

20140719-110836-40116039.jpg

Vi brukte MYE penger mellom oss, vi fem som delte bil denne dagen. Så den gratis omvisningen ble ganske kostbar, men det føltes ikke negativt, bare positivt. Her fikk vi jo sjansen til å kjøpe virkelige kvalitetsprodukter, som vi dessuten hadde sett hvordan ble produsert. Og som kunne følge med oss hjem til leiligheten i Oslo, der de kan minne oss om en fantastisk solskinnsdag i Grasse hele vinteren igjennom.

Men jeg tenkte likevel ikke content marketing-tanken. Ikke da. Ikke før dagen etter, da vi besøkte middelalderbyen Tourrettes-sur-Loup som er fantastisk for voksne, men ganske kjedelig for barn. Vi syntes derfor at vi burde legge på et besøk på den nærliggende godterifabrikken Florian for de minste, slik at de ikke helt skulle miste feriefølelsen i all middelalderarkitekturen.

20140719-111648-40608264.jpg

Og her gjentok faktisk opplevelsen fra dagen før seg i nær sagt hver eneste detalj. Det var et lite museum å kikke på mens vi ventet, en hyggelig engelsktalende guide, en vandring gjennom den fullt fungerende og aktive fabrikken der vi fikk se stadiene i produksjonen fra ferske, lokale råvarer til ferdig godteri, og så avsluttes rundturen i butikken.

20140719-111857-40737497.jpg

Og igjen kjøpte vi. Mer enn vi noen gang hadde tenkt å kjøpe, både syltetøy og kandiserte frukter og konfekt og sjokolade, til å ha på ferie, til å ha med hjem, til å gi i gave.

Og det var først da vi sto utenfor på trappen, med hendene fulle av handleposer, at tanken endelig slo meg: Dette er content marketing! Dette er nøyaktig slik content marketing fungerer!

Du får noe verdifullt, noe som er gratis (rundturen). Du MÅ ikke kjøpe, men når det kommer til stykket så HAR DU LYST til å kjøpe. Fordi produktene er så fine, og fordi du nettopp har hørt historien om dem. Og du får ikke bare en vare, du får historien også. Historien om hvordan fiolene er plukket i skogene rundt fabrikken, hvordan mandarinene er kokt i sukker i 45 dager, hvordan appelsinskallet rulles i sjokolade en enkelt bit av gangen, og hvordan etikettene settes på for hånd, av de to du så satt der og gjorde nettopp dette. Akkurat nå.

Du så det, du opplevde det, og produktet blir mer enn produktet, det blir også historien. Både historien du selv opplevde og den historien du vet du kommer til å fortelle gjestene dine en høstkveld i Oslo hvor du serverer champagne med kandiserte roseblader i som aperitiff på den franske måten.

Det er content marketing. Det er nettopp det det er. Og det funker!


Har du lyst til å lære mer om content marketing? Vi i Webgruppen arrangerer kurs om emnet flere steder i Norge:

Se alle kurs om Content Marketing

Nina Furu

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *