Hva skal du skrive om på Facebook?
Mange bedrifter har laget seg en Facebook-side, men lurer så på hva de skal skrive om på denne siden. Faktum er jo at siden i seg selv ikke har noen verdi – verdien er i innleggene, som kan komme opp i nyhetsfeeden til de som har “likt” siden, og som du dessuten kan betale for at skal komme opp for bestemte målgrupper i deres nyhetsfeed.
Men hva slags innlegg skal du lage?
– Det du i hvert fall ikke bør gjøre, er hele tiden å mase om at folk bør kjøpe produktene dine. Du kan absolutt markedsføre litt innimellom, men velger du oftere å lage oppdateringer med faktisk innhold, vil brukerne like det bedre. Da fortsetter de å følge siden din, og du får mer gehør også for de mer selgende oppdateringene. Det fungerer bedre både for bruker og for deg. (Dette er forøvrig en del av det som heter “content marketing”, noe som er årets heteste markedsføringstrend.)
Her er noen forskjellige ideer til innholdsoppdateringer som passer på Facebook:
- Gi en titt “bak kulissene” i bedriften din. For eksempel: Har dere fått en ny fordendelse fra leverandør? Ta en bilde av noen som pakker opp eskene og skriv noe ala “her kommer høstkolleksjonen fra Frankrike inn i butikken vår”. Eller har noen i bedriften bursdag? Ta bilde av kaken og legg ut med en tekst som “i dag fylte vår kjære sentralborddame Heidi 40 år, så da ble det selvfølgelig kake til ettermiddagskaffen for alle”. Kundene dine synes det er helt OK å se litt av hva som skjer internt i bedriften.
- Gi kunden et nyttig tips. Det er sikkert mye du vet som kunden din kan ha nytte av å vite. Legg ut et tips med et passende bilde. For eksempel: Ser du at beige blir den store trendfargen for sesongen som kommer, så ta et bilde av et plagg i denne fargen og skriv for eksempel “tips: sandfarget blir stort i høst! Denne jakken fra XDesign er et typisk eksempel.” Som du ser, får du her også vist fram et produkt, uten at det føles påtrengende for leser.
- Fortell en nyhet. Men husk at nyheten må være av en slik art at den faktisk er interessant for kunden. Saken “vi har fått nytt sentralbord-system” er ikke spesielt relevant for bruker – med mindre du vinkler den ut fra kundens perspektiv, for eksempel “Nå blir det mindre ventetid på telefonen”. Og igjen: Husk et stort og fint bilde!
- Svar på et aktuelt spørsmål. Merker du at kunder ofte ringer og lurer på noe bestemt, så lag et svar på dette spørsmålet på Facebook. For eksempel: Er du et kabel-TV-selskap og du merker at det ofte kommer spørsmål om hvordan kobler sammen kabelboksen og TV-apparatet, så ta et bilde av tilkoblingen og legg bildet på Facebook med en kort forklaring ala “vi får ofte spørsmål om hvordan kabel-boksen kobles opp, her ser du hvordan det gjøres”.
- Oppdater om arrangementer. Hver gang du arrangerer kundetreff/frokostseminar, deltar på messer eller lignende, har du grunnlag for en hel haug av oppdateringer. Før arrangementetkan du fortelle at du skal delta, gjerne med lenke til påmeldingsmulighet, adresse eller lignende. Under arrangementet kan du lage løpende statusoppdateringer med øyeblikksbilder og korte kommentarer. Og etterpå kan du lage en oppsummering, slik at både de som var til stede og de som ikke var det får medseg høydepunktene.
- Del noe bra du har funnet på nett. Du trenger jo ikke å lage alt innholdet til sosiale medier selv. Du kan like gjerne dele noe som andre har skrevet, hvis det er relevant i forhold til den businessen du driver, For eksempel: Driver du en blomsterbutikk og du har funnet et morsomt blogginnlegg om hvordan man kan ta vare på blomstene i sommerferien, så lag et innlegg på Facebook der du anbefaler dette blogginnlegget, med lenke. Kundene dine setter pris på godt innhold, uansett hvem som har laget det.
Som du skjønner er det ikke vanskelig å finne emner når du først kommer inn i det. Men det lønner seg ofte å tenke mer som en journalist enn en råselger.
Lyst til å lære mer om markedsføring i sosiale medier? – Vi i Webgruppen holder en rekke kurs om dette: Se alle kurs om markedsføring i sosiale medier.