Hva er content marketing / innholdsmarkedsføring?
Innholdsmarkedsføring er en måte å markedsføre seg på nett. Med innholdsmarkedsføring bruker man tid og krefter på å produsere innhold som har en verdi for brukerne, og så sprer man dette innholdet i sosiale medier, på Google og i epost/nyhetsbrev. Markedsførings-hensikten er å få brukere til å klikke seg fra blogginnlegget til kjøpsflaten på den måten modellen under viser:
Ett eksempel på content marketing er denne bloggen du nå leser. Her har jeg for eksempel skrevet et blogginnlegg som heter “Hva slags Facebook-side skal jeg lage“. Søker du etter svar på nettopp denne spørsmålsstillingen på Google, kommer mitt blogginnlegg opp.
Blogginlegget svarer forhåpentligvis på kundens spørsmål, så kunden trenger ikke å gå videre. Men nederst i blogginnlegget sier jeg også at vi holder kurs i Facebook-kommunikasjon i mitt firma Webgruppen, og om man klikker på denne lenken kommer man inn til “nettbutikken” der vi selger kurs, altså Webgruppen.no.
Vi ser jo også via statistikken på Webgruppen.no at vi selger en god del kurs på denne måten.
Content marketing har vært brukt med stort hell i USA i mange år, men er relativt nytt i Norge. Fordi det er så effektivt, ser vi imidlertid at svært mange norske aktører nå er klare for å ta innholdsmarkedsføring i bruk.
Her er noen grunner til at content marketing er så effektivt:
- Kunden får verdifull informasjon av deg, i stedet for uinteressant reklame.
- Du produserer verdifullt innhold som du kan dele i sosiale medier (hvor ren reklame uansett tar seg ganske dårlig ut).
- Du får godt og relevant innhold til nyhetsbrevet ditt.
- Kundene dine liker innholdet ditt, og hjelper ofte til med å dele dette i sosiale medier.
- Du får MYE bedre organisk (gratis) synlighet på Google.
Kort sagt: Content marketing gjør at du får flere kunder uten å betale for det, og det gjør at kundene liker deg bedre.
Forutsetningen for å drive innholdsmarkedsføring er imidlertid at du faktisk produserer noe godt innhold, med høy relevans som er godt og riktig skrevet. Har du lyst til å lære mer om dette, har vi en rekke kurs i innholdsproduksjon i Webgruppen:
Great post, Nina.
I’ve been working with content marketing for Norwegian clients during the last 12-18 months and it’s an excellent way to grow an online business.
Just as you have highlighted in your post, content marketing helps increase organic traffic, social sharing and enagement. But I’ve also seen that if you can create great content that adds value, you can increase online sales and conversion rates as well.
Jeg er veldig enig med dette innlegget, og forøvrig veldig glad i bloggen din Nina! 🙂 Selv om bloggen så absolutt er nettopp “reklame” (altså innholdsmarkedsføring). Men jeg vil “arrestere deg” på en ting:
“Content marketing gjør at du får flere kunder uten å betale for det, og det gjør at kundene liker deg bedre.”
_Uten å betale for det_ er bare riktig dersom man ikke teller med tiden man bruker på innholdsproduksjon, og dersom man er så dyktig og heldig at man får stor (nok) rekkevidde i f.eks. sosiale medier til å slippe å bruke noen form for betalt spredning.
Jeg opplever at flere og flere virksomheter, særlig innenfor B2C produktsalg, må jobbe hardere og hardere med sitt innhold for å nå ut. Og selv da er det mye som tyder på at det for flere og flere er en meget god investering å sørge for målrettet promotering, særlig på facebook. Og spesielt om man har gode, tilgjengelige måter å samle data om sin målgruppe på som gjør det mulig å treffe nøyaktig.
Derfor mener jeg det blir feil å hevde at content marketing skaffer deg flere kunder uten å betale. Men klarer man å forflytte ressurser man før brukte på andre ting (eks “gammeldags” ordinær reklame) til å jobbe frem godt kanaltilpasset innhold og spre det på smarte målrettede måter er det svært mye å spare! Og ikke minst bygger man tillit og omdømme på en helt fundamentalt annen måte samtidig da! 🙂
-Øyvind
Takk for tilbakemelding!
Jeg er enig i at tidsforbruk er nødvendig. Og ja, man er i stadig økende grad avhengig av å betale i hvert fall litt på Facebook.Men for mindre aktører som har mer tid enn penger, er innholdsmarkedsføring utvilsomt et mer kosteffektivt alternativ enn mye annet. Det handler jo uansett ofte om å vurdere ROI.
– Nina :-)))
Nemlig. Mye mer kostnadseffektivt. Og for små aktører med begrensa målgrupper og særlig “fengende” produkt/tjenester: Veldig mye bedre ROI. Men ikke gratis, det er feilen mange tror som dermed heller ikke vil avsette personalressurser til å gjøre ting ordentlig!
Så absolutt enig med deg ja!
Ha en herlig dag!