5 tips for å skrive mer selgende webtekster
Er du opptatt av at webtekstene dine skal selge inn et budskap eller et produkt? Her er 5 tips du bør tenke på:
1. Snakk om bruker, ikke om deg selv.
Ikke snakk om hva du syns er viktig, men snakk om det bruker syns er viktig. Og snakk om det på en måte som gjør at bruker forstår verdien umiddelbart. Overskrifter som begynner med “vi” er nesten alltid feil. Si aldri “Vi gir deg 25 % rabatt på sko”, men si heller “Du får 25 % rabatt på sko”. Eller enda bedre, bare si “25 % rabatt på sko”.
2. Snakk direkte, i entall.
Teksten er en tiltale til bruker fra deg. Og bruker er alltid bare en person. Så si du, deg, ditt. “Du får beste rente fra første krone” er mye bedre enn “rentebetingelsene er de beste for alle kunder”. Og det er selvfølgelig aldri lurt å tiltale bruker i flertall, som “dere”. Dette er webtekst, ikke TV, og foran PC’en eller nettbrettet er bruker alene.
3. Vær konkret, ikke abstrakt
Ingen er interessert i “tilbud” eller “ting”. Vær konkret! Selger du skrivebord, så si skrivebord, ikke kontormøbler. Eller interiørartikler. Eller møbler. All interesse fra brukers side knytter seg til noe helt konkret.
4. Bruk tall hvis du kan.
Tall er både konkrete og troverdige. “Egypt fra kr 2990” er bedre enn “Lave priser på reiser til Egypt”. Faktisk er det å bruke tall så effektivt at du bør lete etter tall å bruke bare for å kunne bruke tall. Og overskrifter som begynner med “3 gode grunner …” eller “5 tips …” er alltid effektive. (Som i denne artikkelen.)
5. Avslutt med en call-to-action
En selgende tekst må alltid slutte med en mulighet til faktisk å gjøre den handlingen du ønsker å utløse, enten det er å kjøpe et produkt, melde seg på et kurs eller klikke seg videre til neste trinn. Call-to-action kan være et skjema, en lenke eller en knapp. Det spiller ingen rolle hvilken av de tre du velger, men pass på at det er én av dem. Og bare én. Og at den står etter teksten.
—————–
Lyst til å lære mer om selgende tekst? Se Webgruppens kurs i salg og markedsføring på nett.