3 ting du bør gjøre på nett i 2013
Et nytt år står for døren, og det er på tide å ta et lite overblikk framover, mot året som kommer. 365 blanke dager som forhåpentligvis skal fylles med vettug aktivitet og forbedrede resultater.
Her er tre bra ting som du kan gjøre for nettsatsningen din i året som kommer, og noen tips til konkrete tiltak for hver av dem:
1. Lytt til brukeren!
Det har aldri vært viktigere å ta hensyn til bruker og brukeropplevelse, og det har aldri vært større kostnad ved å la det være. Du er avhengig av at bruker liker deg, fortsetter å følge deg og ønsker å engasjere seg i dine saker, både for å beholde en åpen kommunikasjonskanal (Facebook, Twitter, epost) og for å forhindre avstøting og lekkasje til konkurrenter (websiden).
Gode regler for å sikre dette er:
- Pass på at alle henvendelser i sosiale medier får et svar.
- Sørg for at gode ideer og innspill fra brukerne i sosiale medier blir samlet opp og fulgt opp internt.
- Sikre at de viktigste brukerscenariene på nettstedet er mulig å oppfylle lett synlig på forsiden.
- Ta deg bryet med å sjekke om dine antagelser av brukers prioriteringer faktisk stemmer.
- Gjennomfør minst én brukertest/brukerundersøkelse før sommeren.
2. Bli mobil!
Ca 30 % av nettbruken kommer nå fra mobiltelefoner eller nettbrett, og tallet stiger. Sørg for at du er klar for de mobile bruksmønstrene, og at du har tenkt gjennom brukeropplevelsen også i disse flatene.
Gode regler for å sikre dette akkurat nå er:
- Innfør responsive design på websiden.
- Sjekk i webstatistikkverktøyet ditt om mobilbrukeren benytter den samme funksjonaliteten på siden din som desktop-brukeren gjør, eller om prioriteringene for mobile brukere er annerledes.
- Tilpass epost-malene dine til mobil lesing.
- Test alle kampanje-landingssider på mobil og nettbrett.
- Har brukerne dine behov for å betjene samme funksjonaliteten mange ganger på nettstedet ditt? – Da bør du vurdere å lage en app. (Men ingen gidder å laste ned en app for å finne adressen din. Informasjonsinnhenting skjer på web, transaksjon kan skje i app når den er repeterende.)
3. Tenk data!
Stikkordet ”big data” refererer til at det nå finnes klikkdata, adferdsdata, kjøpsdata, interessedata og relasjonsdata i fantastisk store mengder, og at dette volumet øker eksponentielt. Mange av de tilgjengelige dataene kan benyttes til å skape bedre brukeropplevelser, for eksempel gjennom tilpassede websider, individrelevant annonsering eller nivåtilpasset informasjonsformidling. Fremtidens web blir ganske sikkert datadrevet heller enn dokumentdrevet, og det er like greit å legge til rette for dette allerede nå.
Her er noen gode tiltak:
- Tenk gjennom hvilke brukerdata du egentlig har tilgang til i bedriften/organisasjonen din.
- Besøk Datatilsynet, og se hvilke juridiske begrensninger som faktisk finnes.
- Tenk gjennom hvordan du kan forbedre brukeropplevelse, relevans og responsrater ved bruk av relevante (og lovlige) data.
- Strukturer informasjonen på nettstedet ditt.
- Vurder en semantisk tilnærming til webpublisering heller enn en dokumentbasert en.
- Bruk åpne standarder så langt du kan.
- Sjekk ut 5 Star Data for Tim Berners Lee´s anbefalte prosess for implementering av åpne data.
…og husk å sørge for at nettløsningen din fungerer for alle! Forskriften til §11 i Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven er ute på høring og vil bli innført i løpet av året.
Da vil det være ulovlig å diskrimere brukere som er funksjonsnedsatt.
Mange råd og tips kan dere finne på våre nettsider eller hos Deltasenteret: http://www.bufetat.no/bufdir/deltasenteret/universell-utforming-ikt/universell-utforming-internett/
Bygger du responsivt kan det være lurt å se på våre gratis retningslinjer for tilgjengelige mobile grensesnitt, de finner du her: http://www.funkanu.se/PageFiles/9429/Retningslinjer_for_universell_utforming_av_mobilgrensesnitt_2012_NO.pdf
Lykke til!