Digital multikanal: Hvilke kanaler egner seg til hva?
Nå som nettredaktøren jobber med langt flere kanaler enn før, er det lurt å ha noen tanker om hvilke kanaler som egner seg til hva. Her er mine innspill:
Websiden. Nettstedet, nettbutikken, landingssidene … Dette er fortsatt “moderskipet” i nettsatsningen, fordi det er her man skaper konvertering. (Les mer om konvertering i The Digital Success Formula.) Websiden er for informasjonsformidling og for hovedkonverteringer.
Facebook. Som privatperson vet jeg hva Facebook er for meg: En måte å holde kontakten med venner og bekjente. Men hva er egentlig Facebook for bedrifter? – Dette har ikke helt “satt seg” enda. Det ser imidlertid ut som om to ting i særdeleshet er vellykkede Facebook-konsepter: Kundeservice og markedsføring. Kundeservice gir bruker mulighet til å skrive innlegg på siden og dermed få svar. Markedsføring fordi innlegg siden selv poster kan komme ut i nyhetsstrømmen til de som har “liket” siden.
Twitter. Noen bruker Twitter til kundeservice, men i og med at Twitter i Norge først og fremst brukes av journalister, mediefolk og andre sterke meningsbærere, ser det ut som om PR er det mest effektive bruksområdet for Twitter foreløpig. Bruker man hashtagger målbevisst, er det fullt mulig å vekke presseinteresse for saker og ting gjennom Twitter.
Linkedin er først og fremst en kanal for rekruttering. Nå som dette selskapet kommer inn i Norge, skal det bli interessant å se hvordan utviklingen innen jobbannonser blir fremover.
YouTube er verdens nest største søkemotor, og Norges fjerde største nettsted ifølge Alexa-rankingen. Mange foretrekker å søke opp informasjon i videoform, og hvis man produserer video i en eller annen form, er det naturlig å bruke YouTube som gratis videohosting.
Epost og nyhetsbrev er fortsatt svært viktige markedsføringskanaler, spesielt for de som jobber business-to-business, og/eller har en omfattende kundeliste med eposadresser som man kan kommunisere mot. Og for redaksjonelle medier er nyhetsbrevet en vesentlig kilde til trafikk.
Blogger kan også være en del av satsningen for noen. De som har firmablogger, fagblogger, lederblogger eller lignende, bruker dette gjerne for personlige meningsytringer og/eller for å bygge volum av fagtekst for søkemotorer, som del av en innholdsbasert salgsstrategi.
Google + skal også bli spennde å følge framover, men foreløpig er denne kanalen ingen aktiv verdidriver. Det kan den imidlertid bli etter hvert, i hvert fall dersom Google klarer å bygge opp det de sier de ønsker; en sosialt forbedret søkeopplevelse og kanskje et “Facebook for bedrifter”.
Er du enig i denne inndelingen? Jeg vil gjerne ha innspill og kommentarer!