Skammekroken neste!
Det plager meg at noen bryter etiske retningslinjer på nett med vitende og vilje!
Jeg er med i en spennende Facebook-gruppe som heter Promotion Guidelines på Norsk. Her prøver vi å diskutere oss fram til korrekte tolkninger av Facebook sine Promotion Guidelines (reglene for å få lov å bruke den gratis markedskanalen som en Facebook-side er). Og når vi ikke finner ut av det, kommer Petter Høie til unnsetning og forklarer fasit.
Men det som vi ser her mer eller mindre daglig, er folk som får beskjed om at det de gjør bryter retningslinjene (høflig, fra en i gruppa), og så svarer de ikke og bare fortsetter å gjøre det som altså ikke er lov.
I siste instans kan jo Facebook gå inn og stenge sider. Det har skjedd mange ganger, og kommer garantert til å skje igjen. Men det som forbauser meg – ja, egentlig forskrekker meg – er hvor mange som tydeligvis tenker at alt er lov så lenge de ikke blir tatt.
Øyvind Solstad i Carat kom tidligere i dag med et bra eksempel: Om du driver butikk i en gågate med forbud mot reklamebukker, så overholder du dette forbudet. Og om konkurrenten ved siden av setter ut en bukk, så går du over og sier fra. Hjelper ikke det heller, må man nesten ringe kommunen.
Reglene er der for å beskytte brukeren – mot å snuble i gatebukker eller drukne i spam – og et sivilisert samfunn krever at folk faktisk følger de reglene som er der til felles beste.
Hvilket bringer meg tilbake til mitt opprinnelige spørsmål: Hva er det med folk som velger å gi blaffen? De kan da ikke alle ha hatt en ulykkelig oppvekst og kjipe opplevelser?
Jeg begynner å mistenke at noen rett og slett syns det er greit å blåse i andre mennesker, og så tenker jeg: Hva i all verden er det med sånne folk?
Jeg lurer på om det er de samme folka som bryter PG på Facebook, som syns det er OK å drive black hat søkemotoroptimalisering, og som syns det er helt greit å snike i køen på polet. Samma det, liksom. Bare jeg får mitt, så er det ett fett med alle andre.
Det er bare det at om alle gjør dette, så blir samfunnet helt ulevelig. Både på nett og i fysisk samvær så trenger vi spilleregler, og vi trenger at de som er der følger spillereglene. Noe annet er barbari.
Og som gammel skolefrøken så tenker jeg dette: Hvis du ikke klarer å leke pent med de andre barna, så fortjener du skammekroken! I hvert fall til du kommer på bedre tanker.
På Facebook som i andre medier, trenger vi flere flinke, siviliserte og skikkelige mennesker. Og færre kjeltringer!
Problemet er vel i mange tilfeller at enkelte Facebooksider ikke administreres av kompetente markedsførere, kommunikatører eller ledere i bedrifter.
Mange sider settes opp, og representeres av, ansatte (eller andre) som “synes det er gøy med Facebook”. Det trenger absolutt ikke være noe negativt i det, tvert i mot er det bra med engasjerte mennesker i sosiale medier, men det er nok ikke alle som tenker over at den merkevaren de forsøker å selge inn kan ødelegges av dårlig skikk og bruk.
Det er ikke alle som vet at å slette kommentarer som regel gjør vondt verre enn å svare konstruktivt (se bare på Ebay saken som foregikk før jul)
Det er heller ikke alle som har lest Promotion Guidelines, selv om de har klikket på at de har lest brukervilkårene.
Det kommer alltid til å finnes folk som ikke følger reglene på Facebook (som alle andre steder), men vi kan ihvertfall være med og opplyse de som tråkker Facebooks PG på tærne om at de gjør en tabbe. På den måten har de mulighet til å rette opp feilen før Facebook retter søkelyset sitt mot dem. Og alle som bryter Promotion Guidelines er ikke kjeltringer, dårlige mennesker eller dårlige markedsførere. De har kanskje bare ikke fått med seg at Facebook hander om mer enn bare anntall likes… 🙂
Personlig kommer jeg til å fortsette å si ifra til de ansvarlige bak sider som gjør grove overtramp, fordi jeg vil at Facebook skal fortsette å være en god plass å være fremover. Men om disse menneskene ikke har lyst på hjelp skal jeg ikke tvinge det på dem heller.
Nja, det Furu peker på her er vel mer de som først bryter PG, deretter får saklig, pålitelig og dokumentert beskjed om at de gjør det, og så LIKEVEL velger å fortsette å gjøre dette.
Det problemet handler ikke om inkompetente markedsførere i det hele tatt, men om egoisme, “bortskjemte barn” og “her kjemper alle for seg selv” -folk, som setter individet foran samfunnet. Uansett.
DET kommer vi ikke til livs på facebook heller, på linje med i politikken… 🙂 Men det betyr selvsagt at vi ikke må la være å si ifra, tvert i mot.. Det er desto viktigere at vi gjør nettopp det!
Ring for all del kommuna om noen i “samfunnet ditt” bryter regler som er laga for at fellesskapet (som en kommune gjerne skal være) skal bli best mulig for flest mulig!
-Øyvind