Ikke vær redd sjef, dette går bra!
Er sjefen din bekymret for hva som kan hende dersom bedriften går på Facebook? Her er hva du kan svare på motforestillingene.
Mange webkommunikatører ønsker å opprette en Facebook-side for bedriften, men får ikke støtte internt. Andre ser markedsførings-mulighetene på Facebook, men har en sjef som sier nei. Her er noen forslag til motargumenter:
– Det krever tid og penger å vedlikeholde en Facebook-side.
Ja, det gjør det. Men det krever ofte mindre tid og penger enn bedriften tror om den aldri har prøvd. Man kan opprette en skreddersydd velkomstside gratis (se Lag din egen Facebook-velkomstside), og man kan gjenbruke oppdateringer fra webside o.l. automatisk via RSS. I tillegg kan man også bruke timing-tjenester som SocialOomph til å legge inn planlagte oppdateringer på forhånd.
– Bedriften må være i konstant beredskap, fordi brukerne forventer svar når som helst.
Vi undersøkte dette tidligere i år (se Hvor raskt forventer brukerne svar på Facebook?) og det er kun et lite fåtall som forventer umiddelbart svar. For de fleste er et svar i løpet av dagen kurant nok. Det er dessuten enkelt å stille inn Facebook-siden slik at administratorer får mail når noen skriver noe på veggen. Dermed er det ikke vanskelig å følge med, og det krever ikke at man stadig logger seg på.
Om ikke dette er nok, så er det mange selskaper som praktiserer at de opplyser en “åpningstid” for å svare, i informasjons-fanen på Facebook-siden. (Se eksempel på dette på Facebook-siden til Ruter.)
– Tenk om vi får mange klager!
Ja, det kan naturligvis skje. Det er riktignok mulig å stille inn veggen på Facebook-siden slik at andre ikke får skrive på den, men da mister man jo hele kundeservice-aspektet. Det er bedre å takle eventuell kritikk rett på, og gi greie, saklige svar. Det viser seg jo faktisk at brukerne gir langt mer ros enn ris (se Mye mer ros enn ris til firmasider på Facebook), og selv selskaper som typisk får mange klager sier jo selv at de foretrekker å få denne kritikken på Facebook, der den offentlig kan besvares.
Få ting er vel mer tilfredsstillende enn å se en misfornøyd kunde som ender opp med både å “like” og rose den tilbakemeldingen han får!
– Skal liksom de ansatte sitte på Facebook hele dagen i arbeidstiden, da ..?
Nei, det er vel få jobber der man har muligheten til det – spesielt i kommunikasjonsbransjen. Jobben skal jo gjøres i løpet av dagen enten Facebook er en del av det eller ikke. Det å være på Facebook i kraft av sin yrkesposisjon og det å være på Facebook privat er dessuten to forskjellige ting for de aller fleste. Og det er vel få arbeidsgivere som praktiserer at de ansatte ikke får ha telefon av frykt for at de skal sitte og slarve med venner hele dagen ..?
– Tenk om vi dummer oss ut …
Facebook er riktignok ganske gjennomsiktig, og alle ser jo for eksempel hvor mange som har “likt” siden. Men det er alltid mulig å slette en oppdatering om man skriver noe feil, eller å selv kommentere og si at her gikk det litt for fort i svingene. Et visst minimum av forsiktighet bør man likevel utvise. Tommelfingerregelen er at Facebook er som selskapslivet. Bruk samme tone, temavalg og språk på Facebook som du ville gjort i middagsselskap, så trår du normalt ikke mye feil.
Det er heller ikke dumt å investere i litt kompetanse rundt å drifte sin Facebook-side, men normal forsiktighet og folkevett kommer man veldig langt med!