Ta ansvar for din egen Facebook-side
Nå for tiden møter jeg ofte informatører og markedsførere som har outsourcet hele Facebook-siden sin til et eksternt firma. Jeg synes dette blir veldig feil. Facebook-siden må vedlikeholdes med innhold, og innholdsansvaret bør aldri ligge på eksterne hender!
Misforstå meg rett: Det kan finnes mange gode grunner til å bruke eksterne leverandører for å få en Facebook-side på plass. Dette gjelder i særdeleshet om du skal spesialdesigne en egen velkomstside, eller kanskje til og med en “broken glass”-applikasjon (dvs en Facebook-side der du får skreddersydd innhold i bytte mot å klikke på “liker”-knappen).
Men har du Facebook-siden bare for å få “likes”? I så fall går du jo glipp av det viktigste poenget: At når noen først har “liket” din side, kan dine løpende oppdateringer komme opp i deres nyhetsstrøm. Akkurat denne mekanismen gjør Facebook til verdens største og potensielt mest effektive push-kanal, og den er dessuten helt gratis.
Etablering av et nærvær på Facebook har tre faser:
- Lage en side
- Bygge opp likes
- Oppdatere innhold løpende
Av disse kan du gjerne bruke en ekstern levernadør til den første. Den andre henger etter min mening sammen med å levere løpende, gode oppdateringer, så både 2. og 3. kan du med fordel holde på egne hender. (Selv om du kan kombinere egne krefter med ekstern bistand, for eksempel i form av en “broken glass”, på pkt 2. om du ønsker.)
Facebook gir deg en plattform for virkelig interaksjon med dine kunder og interessenter. For kunden din betyr dette en snarvei til svar på spørsmål, en abonnementsfunksjon for dine beste tilbud, og en mulighet til å følge med på hva du holder på med.
Dette er kjempeviktig! Det er fremtiden til virksomheten din!
Vil du virkelig at den stemmen som komme gjennom her skal være noen annens enn din egen? I så fall avspiser du kunden din med mindre enn han fortjener – og dessuten med noe annet enn det han trodde han skulle få.
Og etter min mening finnes det ingren unnskyldning for ikke å være til stede selv, med egne kommunikatører og markedsførere i denne flaten. Når du ikke er der selv, er det jo ikke deg kunden bygger opp en relasjon til, men leverandøren din.
Facebook gjør nemlig ikke at ditt eget innhold – dine løpende oppdateringer, statusmeldinger, tilbud, tips og triks – blir mindre viktige enn på nettstedet ditt. Tvert imot. Facebook gjør at disse blir enda mere viktige.
Og ansvaret for å levere godt innhold er et ansvar du verken kan eller bør levere fra deg!
Det er en viktig regel for outsourcing som mange glemmer: Outsource arbeidet, aldri kunnskapen.
Jeg tror man fint kan outsource driften av Facebook, men da må man ha klare retningslinjer for respons, eskalering, tone og en forståelse for hvordan tilstedeværelsen påvirker business. Ofte vil eksterne ressurser være langt mer lojale overfor selskapet strategi enn egne ansatte. (Det er lettere å kvitte seg med en konsulent enn en ansatt…)
Men igjen: En må ha en intern ressurs som har like mye eller mer kunnskap enn dem som gjør det praktiske, og som kan kontrollere at det en kjøper har verdi.a
Så. på samme måte som det går an å outsource et kundesenter, så kan en gjerne la andre drifte Facebooksiden.
Men strategien og kunnskapen må ligge in-house.
Hei,
Jeg har opprettet en Facebook-side for min nettside, men opplever at når jeg logger meg ut så vises ingen bilder av de som liker nettsiden.
Det står bare “xxx personer liker Nettsiden”.
Ingen bilder.
Men når jeg logger meg på igjen, så vil jeg se bildene i Liker-boksen på Nettsiden.
Dette betyr at andre som er på min Nettside heller ikke vil se en ordinær “Liker-boks” MED bilder.
Hvorfor er det slik?
Jeg kan ikke finne noen valg jeg kan gjøre under “Innstillinger” o.l.
Det samme skjer med kommentarer.
Hvis jeg er på en annen Facebook-side og legger igjen en kommentar, så ser det ut som kommentaren bare blir synlig for meg (!).
Logger jeg meg ut, så blir ikke engang kommentaren synlig for meg.
Når man er på Facebook-sider så ser man jo andres kommentarer, bilder etc. når – selvom man ikke er innlogget selv.
Skulle gjerne ha visst grunnen til dette.
Hvilke endringer må man gjøre.
Eller kan det være rett og slett slik at jeg har begrensede Facebook-rettigheter fordi jeg har opprettet en Facebook for en nettside, og ikke en personlig nettside?
Hei.
Dette høres ganske rart ut. Kan du sende meg litt mer info og gjerne et screenshot til [email protected] så skal jeg gjerne prøve å se på det.
– Nina :-)))
Hei, jeg har opprettet en side på facebook, men jeg får ikke til å lage en ‘liker-boks’ som det står man må ha. Kan du hjelpe meg med det? 😀
Hei.
Litt usikker på hva du mener, men skal prøve å svare. Når du har laget en side, vil de som ikke har “likt” siden før få opp en like-boks når de kommer inn på siden. Dette skjer automatisk i Facebook.
Ønsker du å lage en “like”-boks på ditt nettsted (typen “Lik oss på Facebook”) finner du en kodegenerator for å lage slik kode her: http://developers.facebook.com/docs/reference/plugins/like-box/ For å legge inn anbefalingsknapper på ditt nettsted, slik at brukerne kan anbefale dine artikler i sin egen Facebook-feed, kan du for eksempel også bruke et gratisverktøy som dette: http://www.addthis.com
Håper noe av dette svarer på spørsmålet ditt.