Hva slags firmasider vil Facebook-brukerne like?

I sommer har vi gjennomført en undersøkelse blant norske nettbrukere om bruk av Facebook. 213 respondenter har svart på undersøkelsen, som blant annet stilte følgende spørsmål:

Hva slags firmaside, produkt- eller tjenesteside kunne du tenke deg å like på Facebook?

Svarene viser at de kreative bransjene og mediene scorer høyest; Musikk/konsert/artist er mest likt med kino/film på andreplass og aviser på tredje.

Minst likt er kontaktannonser, en bransje der absolutt ingen av respondentene oppgir at de vil ønske å like siden.

Her er hele oversikten:

Det er her også interessant å merke seg at hele 12 prosent av de spurte sier at de ikke kunne tenke seg å like noen av disse sidene.

På separat spørsmål om dette i selve undersøkelsen, svarer 81 prosent av respondentene at de har klikket for at de liker en firmaside minst én gang. De resterende 19 prosentene svarer at de aldri har gitt fra seg en “like” til et firma eller et produkt.

67 prosent oppgir at de kan huske å ha fått nyhetsoppdateringer fra et firma eller en merkevare inn i sin nyhetsstrøm, mens 25 prosent oppgir at de ikke kan huske noe slikt. 8 prosent vet ikke eller kan ikke huske om de har fått noen slike oppdateringer.

Fotnote om medtodikk:

Undersøkelsen er foretatt ved at vi har sendt ut mail på våre mailinglister over norske selskaper med invitasjon til å delta i undersøkelsen. 213 respondenter har selv valgt å svare. Det er grunn til å tro at disse representerer et mer voksent Facebook-publikum enn den generelle brukermassen i Norge, ettersom invitasjon er sendt ut på en liste med epostadresser som i hovedsak tilhører voksne, ansatte på jobb.


Vi holder kurs med tittelen “Facebook i salg og markedsføring” 25. august. Der vil dette emnet også bli behandlet mer inngående.

Nina Furu

5 kommentarer til «Hva slags firmasider vil Facebook-brukerne like?»

    1. “Hotell” rangerer jo ganske høyt med 28 %, så noe i dette nabolaget kan man jo kanskje tenke seg, selv om reseselskaper ikke lå ikke som egen kategori.

    1. For å få undersøkelsen så kort og konsis som mulig (og dermed maksimere svarprosenten) valgte jeg å ikke stille spørsmål om kjønn denne gangen. Så beklager, men dette tallet har jeg dessverre ikke.

  1. Interessante funn. Rimer godt med det vi ser på vår Facebook-side. Litt uvitenskapelug vil jeg si at 75% av alle henvendelser er nøytrale, de vil bare ha svar på et spørsmå, 20% er positive og deler gode opplevelser med oss og våre ansatte, og 5% er negative. Det morsomme er at de når vi får noen veldig negative kommentarer, da går våre andre fans i forsvar for oss!! Dét er kundelojalitet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *