Hvor ofte bør du oppdatere?
Jeg får ofte spørsmålet om hvor ofte man bør oppdatere websiden, legge ut nye ting på Facebook og lignende. Her er et forsøk på et svar.
Oppdateringstakten angitt under er en slags “ønsket normal” basert på erfaringer med egne og kunders digitale konsepter. Det finnes utvilsomt unntak i begge retninger for disse verdiene, men her er i hvert fall et forsøk på en generell anbefaling:
Kanal | Typisk innhold for oppdateringer | Anbefalt hyppighet |
Nettbutikk | Produktnyheter og kampanjer. | 1 gang per uke eller etter behov |
Webside | Selskapsnyheter, produktnyheter, nye forhandlere etc. | 1 gang per uke eller etter behov. |
Blogg | Meningsytringer og saksartikler om bransje, fag eller produkter. | 1 gang per uke eller etter behov. |
Nyhetsbrev | Tipse om nyheter fra nettbutikk, webside eller blogger. | 1 gang per uke eller 1 gang annenhver uke etter behov. Sjeldnere dersom du sender epostmarkedsføring i tillegg. |
Epostmarkedsføring | Kampanjer/salgshenvendelser for enkeltprodukter. | 1 gang per uke eller 1 gang annenhver uke etter behov. Bør normalt ikke sendes oftere enn hver uke eller sjeldnere enn hver måned. |
Facebook-side | Tipse om nyheter fra nettbutikk, webside eller blogger. Invitere til kommentarer og tilbakemeldinger fra kundene. | Gjerne 1 gang per dag om man har noe å si. Helst ikke oftere enn 2-3 ganger per dag eller sjeldnere enn 1 gang per uke. |
Facebook-side | Servicehenvendelser fra kunder | Må besvares løpende i arbeidstiden. (Skriv gjerne inn arbeidstidene i info-delen av Facebook-siden, slik at kundene vet når de kan forvente svar.) |
Tipse om nyheter fra nettbutikk, webside eller blogger. | Gjerne 1 gang per dag om man har noe å si. Du kan godt twitre 10 ganger per dag om meldingene har innhold og er forskjellige. Du bør helst ikke twitre sjeldnere enn 1 gang per uke. | |
Tipse om nyheter fra selskapet generelt, spesielt ledige stillinger og nyansettelser. | Etter hvert som det skjer. Ikke farlig med sjelden oppdatering så lenge basis-informasjonen om selskapet er korrekt. |
Hovedregelen må likevel alltid være at man oppdaterer når og hvis man har noe fornuftig å melde, og at man begrenser oppdateringene til det som er interessant og relevant for mottager.
Takk, Nina
“Kjekk å ha” for oss som jobber med sosiale medier. Skrev akkurat en blogg om hvordan få igang samtalen på Twitter, siden enkelte sliter med “å tørre” å si noe. Les den her: http://www.media1norge.no/blogg_s12.html
Når det gjelder oppdateringer i nettbutikk og på web, så kan man ved å gjøre enkle analyser av webstatistikken finne enda mer finmaskede mønstre på hvor ofte man bør oppdatere, for det er individuelle forskjeller.
I all hovedsak så handler det om hvor ofte kundene kommer tilbake. Kommer de hver dag, så bør du oppdatere nye ting hver dag, kommer de ukentlig så må du oppdatere ukentlig osv.
For de aller fleste, så stemmer det som Nina sier at ukentlig er en passende oppdateringstakt.