Ja takk, begge deler
Det bør ikke være et spørsmål om vi vil ha søk eller menynavigasjon på et nettsted. Vi bør si som Ole Brumm: Ja takk, begge deler!
Det går moter i så mangt. Det går moter i webdesign også, og for tiden ser det ut til at søk er blitt veldig moderne. Så moderne, faktisk, at enkelte forfekter at man bør droppe hele menyen og bare satse på søk i stedet.
Etter min mening er en slik beslutning katastrofal for de aller fleste nettsteder!
Men jeg er selvfølgelig enig i at søk er viktig. På nett generelt er søk ikke bare viktig, men kanskje den aller fremste navigasjonsformen. Langt over 90 prosent av brukerne benytter søk for å finne fram på web generelt, og her i Norge står Google alene for over 90 prosent av denne trafikken igjen.
Søk på Google er og blir en fantastisk viktig navigasjonsform.
Sideinternt søk, derimot, er noe helt annet.
Når man først kommer inn på en side, er det nemlig ikke søket som de fleste brukere først tyr til. Derimot vil de fleste brukere raskt scanne siden for å se om de får oppfylt sitt scenario (altså det de kommer til siden for å gjøre) gjennom lenker eller funksjonalitet direkte på den siden de er på.
For eksempel: En bruker som kommer til en medisinsk nettside for å finne informasjon om meslinger vil først raskt scanne siden han er på for å se om han ser ordet “Meslinger”. Dette ordet i denne sammenhengen kalles et “triggerord”, og triggerordenes betydning for webnavigasjon er grundig forsket på og underbygd. (Les mer om triggerord på Nettredaktor.no)
Dersom brukeren ikke umiddelbart ser ordet “Meslinger” på siden han er på, kommer det an på hvor motivert bruker er for å benytte nettopp dette nettstedet. Svært ofte vil bruker bare trykke på tilbake-knappen i nettleseren, og heller prøve et annet nettsted i stedet. Dette gjelder spesielt når bruker kommer fra en søkemotor. (Denne adferden er beskrevet i teorien om Lukten av informasjon, og lar seg også måle i webstatistikken på et nettsted. Prosenten for avstøtning – som kalles “bounce rate” eller “transittstoppfrekvens” i Google Analytics – indikerer andelen av brukere som gjør nettopp dette.)
Et nettsted med dårlige triggerord har høy avstøting (over 52 %, som er gjennomsnittet).
Men mye kommer an på brukerens motivasjon. Er brukeren svært motivert for å benytte akkurat dette nettstedet (for eksempel en eksisterende kunde som leter etter sin fakturainformasjon), eller innholdsleverandøren er i en monopolsituasjon (for eksempel Oslo Kommunes posisjon for de som ønsker en kommunal barnehageplass i Oslo), vil motivasjonen for å finne fram være så høy at brukeren trosser den innledende skuffelsen ved ikke å se sitt triggerord ved første øyekast.
I disse tilfellene kan det hende at bruker benytter søk, eller det kan hende at han klikker på andre elementer som i større eller mindre grad virker relevante. Dette nettstedet vil kunne måle en høy grad av søkeadferd, uten at dette betyr at brukere liker søk. Det betyr bare at brukerne er motiverte, samtidig som de sliter med å finne fram.
Når en høy prosentandel av brukerne søker på et nettsted, er det ofte et tegn på at menyene er for dårlige.
Den beste måten å løse dette på er normalt å øke antallet synlige menypunkter, ikke å redusere dem. Alternativt å passe på at hovedpunktene i menyen faktisk er forståelige, enkle ord – såkalte “gode triggerord”.
Det finnes riktignok enkelte unntak til denne hovedregelen. Det finnes nettsteder der man har mange søk, uten at dette tyder på for dårlige menyer. Dette gjelder først og fremst nettsteder der hovedinnholdet består av en produkt- eller informasjonsdatabase. Eksempler på slike nettsteder er Matprat, der bruker ønsker å søke i en oppskriftsdatabase, eller Bokkilden der bruker vil kunne etterspørre en enkelt tittel av de 1,6 millioner titler som finnes i produktdatabasen.
I disse tilfellene vil søk være en relevant hovednavigasjonsmetode for en relativt høy andel av brukerne. Men også her finnes en rekke brukerscenarier som ikke lar seg oppfylle via søk, men der klikkbare menyer er påkrevd. For eksempel scenariet “jeg ønsker å finne en interessant kriminalroman til ferien”. Selv her trenger vi altså ikke et enten-eller, men et både-og.
Å eliminere de klikkbare menyene er derfor ikke bra, selv ikke der søk er hovedadferden.
En annen grunn til at det å eliminere klikkbare menyer er skadelig, er hensynet til søkemotorer. Google og de andre søkemotorene benytter forekomster av ord i lenker og menyer til å bygge relevansrangering rundt innholdet. Sagt i klartekst: Et nettsted med gode, klikkbare, tekstbaserte menyer vil nesten alltid rangere bedre på søkemotorer enn et nettsted uten slike strukturer.
Når det gjelder tekstvolumet gjelder det samme: Antallet sider vekter. Et nettsted med 1000 sider vil nesten alltid rangere bedre på Google enn et nettsted med 100 sider, simpelthen fordi man får et større volum av tekst og flere sider med triggerord i lenker. Et ord i global meny på et nettsted med 500 sider er tross alt et ord som forekommer 500 ganger på dette nettstedet (fordi menyen er lik på alle sider). Dette nettstedet vil enkelt kunne danke ut en konkurrent med færre sider og mindre tekst.
Å fjerne sider er derfor ikke nødvendigvis den beste strategien man kan velge.
Betyr dette da at vi må leve med virvar-nettsteder med tusenvis av sider og massive, linkrike menyer? – Nei, ikke nødvendigvis, og det er her både-og-tanken er viktig.
Linkrike sider er bra, særlig på nettsteder med mange forskjellige scenarier. (Eksempel på en slik side er det flere ganger prisbelønte nettstedet til Akershus Fylkeskommune.) På den annen side sett kan alt for mange sidestilte menypunkter bli overveldende for brukeren, og vi kan igjen oppleve at avstøtingen øker dersom vi ikke er forsiktige. Nøkkelen til å sondere dette terrenget heter prioritering.
Vi bør skille mellom det viktige og det uviktige, og la det viktige få størst plass.
Et glimrende eksempel på et nettsted som gjør nettopp dette er Oslo Lufthavn. Her får bruker sitt viktigste scenario (å finne ut om flyet er i rute) dekket direkte på forsiden. I et stort og prominent felt som klart dominerer forsiden.
I tillegg har man en god lenkemeny til øvrige av de viktigste innholdselementene. Det finnes til og med et søkefelt, men dette har en tilbaketrukket posisjon som den reserveløsningen det er.
Dette representerer etter min mening en god både-og-løsning, der vi får det beste av flere verdener: Vi får rask vei til måloppnåelse for brukers viktigste scenario, vi får dekket flere forskjellige brukerscenarier på en og samme side, vi beholder menystrukturene som søkemotorne elsker, og vi har søkemuligheter for de som foretrekker det.
Ja takk til alt dette, sier i hvert fall jeg!
Hei
Jeg har startet ett firma i nord med camping og er ikke sikker på om jeg har gjort det riktig.
Hvordan kan jeg få reklamert for plassen og slik at jeg kan bli synlig, samt at de kan ta kontakt med oss og eventuels sendt mail osv
plassen heter campsaltstraumen-elvegård
Hei. Dette er jo et veldig omfattende spørsmål å svare på, men kortversjonen er at det først og fremst er tre kanaler som gjør deg synlig: 1. Google. 2. Sosiale medier, særlig Facebook. 3. Epost/SMS.
Hvis jeg var deg, ville jeg aller først registrert meg på http://www.google.no/business (Det er gratis.) Deretter ville jeg kjøpt meg annonser på søkeord som “camping staltstraumen” og lignende. Dette kan du sette opp selv via http://www.google.no/adwords
Dernest ville jeg laget meg en Facebook-side for bedriften og begynt å poste på denne om hvor fint det er hos dere. Så ville jeg fremmet noen av disse postene ut i nyhetsfeeden på Facebook til folk du tror er interesserte i camping i nord. (Camping er et interessesegment du kan velge.) Til sist ville jeg begynt å samle inn epostadresser både fra eksisterende kunder og andre som vil høre fra deg, og sende ut eposter til disse jevnlig.
Som du sikkert skjønner er dette et omfattende stykke arbeid, og ikke gjort i en håndvending. Hvis du har lyst til å lære mer om det, kan jeg anbefale dette lille nettkurset som jeg har laget: https://webgruppen.mykajabi.com/p/lynkurs-i-salg-og-markedsforing-pa-nett
Lykke til!