Kall en spade for en spade!
Er det ikke rart hvor vanskelig det kan være å få sagt ting enkelt og tydelig?
Kanskje det skyldes at vi rett og slett vet for mye om våre egne områder? Vi vet så mye at vi syns de enkleste og greieste ordene blir for banale, og så velger vi noen litt mer avanserte formuleringer i stedet. Fordi vi syns de er mer presise. Eller mer faglig høyverdige.
Problemet er bare at nettbrukeren ikke er enig. Kartverket syns kanskje at ”geodatadiagram” er det faglig riktige begrepet, men for brukeren heter det fortsatt ”kart”. Og siden søkemotorer tross alt bare er roboter som sjekker om søkeordet finnes på siden eller ikke, så kommer ikke ”geodatadiagram”-siden opp når man søker på ordet ”kart”. Det er sånn en søkemotor fungerer.
Like vanskelig kan det være om brukeren går direkte til nettstedet. Selger man hageutstyr og brukeren vil kjøpe en spade, er det langt fra sikkert at han klikker på menypunktet ”graveredskap”. Og heter produktet ”SuperDig 3000” kommer det ikke nødvendigvis opp på produktsøk heller, med mindre ordet ”spade” legges til.
Så det gjelder å kalle en spade for en spade, helt bokstavelig.
Dessverre er det slik at enkelte liker å pynte seg med ord. De syns kanskje det ser finere ut om man kan pakke inn det man prøver å si i høyakademiske vendinger, fagterminologi og fremmedord. Andre liker å føle seg innvidd, så de passer på å bruke godt med stammespråk og TBF’er (dvs Tre-Bokstavs-Forkortelser).
Dessuten kan det være at noen høyt i etasjene har fått det for seg at språk er politikk, og derfor har bestemt at det ikke lenger skal hete ”hjemmehjelp”, men ”tilrettelagt assistanse”. Fordi det er mindre stigmatiserende, liksom.
Problemet er bare at ingen skjønner hva man snakker om.
Personlig tror jeg på å gjøre det enkelt. Og så hender det jeg feiler, fordi også jeg noen ganger vet litt for mye om et emne. Så jeg faller for fristelsen til å skrive ”ha fokus på forståelighet og findability” når det hadde vært mye bedre å si ”skriv så folk skjønner hva du mener”.
Ser jeg at jeg er på vei ut i fella, så prøver jeg å minne meg selv om to viktige sannheter om tekstforfatting og journalistikk. Her er de:
1. Det tar lenger tid å skrive kort enn å skrive langt, og
2. Du skal skjønne noe innmari godt for å klare å si det enkelt!
Inspirerende! Et av mine mottoer er: Hvis du har noe å si, så si det i én setning.