Hva er egentlig Groupon?
Groupon er en av verdens viktigste og mest fremgangsrike nett-tjenester for tiden. Som norsk bruker kan det likevel være vanskelig å forstå dette forretningskonseptet ved første øyekast. Her kommer derfor en liten innføring.
Du har kanskje sett annonsene for Groupon på Facebook: De frister deg med rabatter på 60-70 % på alt fra spa-behandlinger til cupcakes (!!), og kanskje har du til og med falt for fristelsen og klikket på en av annonsene.
Når du kommer til landingssiden blir du kanskje litt skuffet, fordi de kakene eller den spa-behandlingen du hadde klikket på, ikke nødvendigvis er tilgjengelig på landingssiden. Du blir likevel lovet et godt tilbud (om ikke nødvendigvis det samme som i annonsen), så kanskje du likevel velger din by og skriver inn epost-adressen. Dermed er du i gang.
I tiden som kommer vil du få tilbud fra Groupon hver eneste dag. Tilbudet gjelder din by, og det gjelder kun for én dag. Tilbudet er alltid svært godt, og epostene er etter min mening blant de aller ypperste eksemplene på dyktig epostmarkedsføring i verden. (Man kan faktisk melde seg på Groupon bare for å se epostene, om man bare er nettmarkedsførings-nerd nok. Men det er en annen sak.)
Om du faktisk slår til på et tilbud, kommer likevel an på om dagens produkt/tjeneste treffer nettopp deg. Og hvis ditt kjennskap til Groupon slutter her – med at du får eposter med tilbud hvorav kun noen ytterst få er av interesse – går du glipp av det som er selve kjernekonseptet til Groupon: Gruppehandel.
Dette konseptet er ikke nytt. Her i Norge hadde vi for eksempel i Dotcom-tiden en tjeneste som het Coshopper, som fungerte på samme prinsipp: Hvis mange vil kjøpe et produkt, kan man forhandle en bedre pris. En viktig idé, som tiden ikke var moden for den gang, men som er høyaktuell her og nå.
Med 35 millioner registrerte brukere i 2010, er Groupon en stor og viktig tjeneste. Men mer enn det: Groupon representerer forbrukermakt i praksis – en pressfaktor som leverandører både har god grunn til å frykte, og har mulighet til å benytte seg av.
For om du går skrittet videre og faktisk benytter deg av et tilbud på Groupon oppdager du følgende:
- Tilbudene er lokale – de dealene du tilbys gjelder den byen du har valgt som ditt hjemsted.
- Du kan velge flere byer om du vil. Da får du flere mailer hver dag, og flere tilbud.
- Når du slår til og benytter et tilbud, må du betale der og da.
- Liker du tilbudet, kan du anbefale det til vennene dine, for eksempel på Facebook.
- Hvis noen andre liker anbefalingen din og også benytter tilbudet, tjener du 60 kroner.
- Dealen utløper ved midnatt. De som ikke har kjøpt da, får ikke kjøpt i det hele tatt.
- Etter midnatt får du en kupong pr epost. Denne kan du bytte inn mot varen i butikken.
Har du benyttet deg av et tilbud, har du gjort en kjempegod deal. Selv fikk jeg over 75 % rabatt på ansiktsbehandling, manikyre og pedikyre i en lekker skjønnhetssalong rett ved der jeg bor. Perfekt for vårpussen! Og da jeg anbefalte dealen videre på Facebook fikk jeg flere ”takk for tipset, dette var knallbra”-kommentarer fra venninner.
Så hvem taper på dette? – I utgangspunktet kanskje leverandørene, som altså må levere behandlinger til en fjerdedel av vanlig pris. Men her kommer bonus-poenget:
Fordi du må betale på forskudd, får leverandøren en ganske anseelig slump penger her og nå. For tjenester som må benyttes innen et halvt år eller der omkring. Og som kanskje 1000 stykker har betalt for.
1000 ganger 500 kroner (i stedet for 2500 kroner pr salg) er likevel en halv million. Cash. Up front. For leverandører i likviditetskrise kan dermed Groupon være en gudegave.
Det er krisebekjempelse i praksis. Og forbrukermakt. Og relevant for sosiale medier. Og lokalt. Og moro.
Det er kort og godt fremtidens netthandel.
————————————————————————————–
Rettelse pr. 20. mai:
Avslutningen på innlegget over er basert på hvordan Groupon fungerer i USA. Etter å ha snakket med flere Groupon-annonsører, må jeg dessverre melde at Groupon i Norge ikke fungerer på samme måte. Som annonsør forplikter du deg til å gi minst 50 % rabatt ut til kunden, og av det du tar inn skal også Groupon ha halvparten. Du får heller ikke betalt i forkant, men i etterkant, mot fremvisning av innløste kuponger. Det er dessuten Groupon som beholder overskuddet fra ubenyttede kuponger.
Denne informasjonen har jeg fått av annonsører, ikke av Groupon selv. Jeg har forsøkt å kontakte Groupon i Norge for å få en kommentar av dem, men har ikke lykkes i å komme i kontakt med noen der.
For deg som annonsør betyr dette at det fortsatt kan være lurt å annonsere gjennom Groupon, men du bør være forberedt på at du ikke tjener noe på selve salget av kupongene/det innledningsvise tilbudet. Til gjengjeld får du jo mange kunder “inn døra”, noe som betyr at du kan få store mengder gjensalg på sikt dersom du levererer en bra opplevelse.
Enig, Groupon som tjeneste fungerer ypperlig. Men for leverandøren kan det bli et mareritt om de ikke tenker seg godt om.
Groupon betaler leverandøren kun halvparten av beløpet, og kun for brukte kuponger. Altså ikke noe på forskudd til leverandøren.
Rundt 1/3 av kupongene blir aldri brukt. Det betyr at Groupon sitter igjen med 2/3 av alle inntektene. I ditt eksempel med skjønnhetssalongen som ga 75 % rabatt, er det det samme som at salongen har 91,67 % rabatt, siden Groupon tar mesteparten av pengene.
I praksis er det som å gi bort tjenester i håp om at de blir lojale og begynner med gjenkjøp.
Da fungerer Groupon annerledes i Norge enn i US – jeg prøvde å få en kommentar fra dem i forkant om dette, men fikk ingen i tale. Enig at det undergraver leverandørens motivasjon dersom du har rett i dette regnestykket. Men tjenesten er jo fortsatt bra for bruker.
NB! Groupon egner seg absolutt ikke for alle. Her er et viktig blogginnlegg om en trist case der Groupon absolutt IKKE egnet seg: http://techcrunch.com/2011/06/09/groupon-single-worst-decision/
Hvordan kan man som leverandør kjøpe annonseplass hos Groupon eller Lets deal? Har prøvd å finne kontakt info for leverandører uten hell. Er det noen som kan hjelpe meg med dette. Altså det er disse to selskapene (gjerne flere) som jeg ønsker å benytte for å markedsføre mine produkter…
På forhånd takk!
Tror du kan ringe Groupon på 23 96 04 50 eller 23 89 10 05 – tastevalg 2 (for partnere). Letsteal kontakter du gjennom skjemaet http://letsdeal.no/contactsales eller ved å ringe 815 52 900. Lykke til!
Takk for hjelpen 🙂