8 bud for å lykkes med Facebook business to business
Går det virkelig ikke an å bruke Facebook som kanal for business-to-business (”B2B”)-markedsføring? – Jo, det gjør det, hvis du har en business-to-business Facebook-strategi. Her er de 8 beste tipsene.
1. Forretningsfolk er også mennesker. Selv om kundene dine er bedrifter, er det alltid et enkeltmenneske (eller flere) som fatter en kjøpsbeslutning. Du kan påvirke en enkelt beslutningstager på Facebook akkurat som du kan i andre medier.
2. Vær forberedt på å betale. Når du jobber mot forbrukere, kan Facebook være en effektiv gratis kanal. Strategien er at du lager en side og får folk til å like den, og på den måten får du oppdateringene dine inn i nyhetsstrømmen til kundene. Ikke baser deg på denne strategien når du jobber business-to-business. Det er langt færre som gidder å stå for at ”Ole liker Telenor” enn de som står for ”Ole liker Ski-VM”.
3. Men ta gratisgrepet likevel. Selv om det ikke er enormt mange som klikker av for at de liker en ren bedriftsside, finnes det likevel noen. I skrivende stund er det 27 000 som liker Telenor Norge på Facebook. Det er en brøkdel av de som liker Petter Northug, men det er fortsatt en målgruppe. Dessuten er det mennesker som er helt spesielt interesserte i deg, og du når ut til dem helt gratis.
4. Tenk konsept. Som når du henvender deg til forbrukere, gjelder det også i B2B å komme på konsepter som treffer målgruppen hjemme. Kan du knytte deg til enkeltsaker eller hendelser i nyhetsbildet? Dyrevernalliansens Facebook-side fikk 23 000 likes på to år, mens gruppen Forby pels nå! fikk over 120 000 likes på en drøy uke. Man kan jo tenke seg at for eksempel ”Det effektive kontoret” er en side som kan få flere likes enn ”Bedriftstelefoni AS”.
5. Tenk kundeservice. Det finnes en rekke bedrifter som benytter Facebook først og fremst som en kundeservicekanal (NetCom, Ruter og NSB, bare for å nevne noen). Også overfor bedriftskunder kan Facebook være en rask, effektiv og lydhør kanal. Bare pass på at du har ressurser til å følge opp. Bedriftskunder forventer enda mer av kundeservicen enn privatkundene gjør!
6. Tenk merkevare. Selv om folk ikke nødvendigvis har et forhold til bedriften din, så kan det hende de har det til merkevarene. Selger du en merkevare som det er stas å assosieres med, så har du grunnlag for en effektiv Facebook-side enten du selger B2C eller B2C. (”Ole liker Lexus” er aldri noe problem, selv om ”Ole liker Autoleasing AS” kan være vanskeligere.)
6. Bygg fellesskap. Har kundene dine noe felles? I så fall kan du ha mye å hente på å lage en Facebook-møteplass der kunder kan utveksle tips og erfaringer. Det gjelder da selvfølgelig å knytte dette tett til produktene, for eksempel slik at man fokuserer på tips for mer effektiv bruk av de produktene man selger.
7. Vær innstilt på å delta. Har du bygget en side for merkevarene dine, for kundene dine eller for bedriften, så vær innstilt på å følge med på hva som skjer der og å delta i debatten. Ikke gå i fellen å sperre for kommentarer og tilbakemeldinger – det er elendig PR! La andre få si hva de vil, og vær klar med høflige og tydelige faktaopplysninger når det trengs.
8. Kjøp annonser. Facebook har noen fantastiske segmenteringsmuligheter som lar deg nå beslutningtagerne dine svært smalt og presist segmentert. Når de sitter på Facebook har de også muligens litt ekstra tid, så klikkraten du får fra en godt segmentert målgruppe på Facebook overstiger det meste annet.
Jeg jobber med ideer og analyser for mulighetene med Facebook-side(r) for bedriften jeg jobber i. Vårt hovedfelt er B2B men med mange produkter fordelt på mange fagområder. Jeg endrer mening omtrent hver uke om jeg synes det vil være fordelaktig å være på Facebook eller ikke, og så jobber jeg med en ny vinkling og målsetting så er jeg på track igjen. Men jeg ser litt nå på ideer om å lage en forbrukerportal på FB for de få forbrukerspesifikke produktene vi har, da FB kan være en mer naturlig kanal å besøke og få hjelp fra enn våre nettsider som er laget for B2B kommunikasjon.
Vi får se hva det blir til, men vi er veldig klar over at vi skal være helt sikre på hva det er vi vil oppnå og hvem som er markedet vårt på FB.
Takk for bra tanker 🙂